More

    Control Weekly • Dutch Game Awards & Control Conference en Gamesmonitor

    Welkom bij de Control Weekly met deze week aandacht voor Control Conference, De Dutch Game Awards en de Gamesmonitor.

    Control Conference 2015

    Wat was het weer fantastisch! Je had er bij moeten zijn. Grote kans dat je erbij was, want met ruim 550 bezoekers was de Main Conference een groot succes.

    Lees hier het verslag van de conferentie. 

    unnamed

    Nederlandse gamesindustrie stagneert

    De eerste resultaten van de Gamesmonitor 2015 zijn op Control Conference gepresenteerd.

    Even wat punten op een rij:

    • De gamesindustrie in Nederland groeit hard: van 330 bedrijven in 2011 naar 455 bedrijven in 2015, een groei van 38%.
    • Het aantal professionals werkzaam in de industrie stijgt minder hard, van 3000 naar 3130 banen. Het merendeel van de nieuwe bedrijven zijn namelijk jonge start-ups met 1-5 werknemers.
    • Meer dan 60% van de gamebedrijven zag een toename in hun omzet uit games, hoewel het merendeel van de winst bescheiden is (tot 100.000 euro). Twee derde van de bedrijven realiseert een deel van de omzet in het buitenland.
    • Applied games blijken wederom een grote sector in Nederland: bijna de helft van de gameontwikkelaars maakt applied games. Het aantal makers van entertainment games is sinds 2011 verdubbeld.
    • Het aantal gamegerelateerde opleidingen is flink toegenomen de afgelopen jaren. In totaal bieden 36 opleidingen van mbo tot universitair niveau gezamenlijk 65 verschillende game programma’s aan. De uitstroom in 2015 bedraagt naar verwachting ca. 1350 studenten.

    gamesmonitor

    De volledige resultaten van de Gamesmonitor 2015 worden binnenkort bekend gemaakt op de netwerkdag van de Dutch Games Association in november in Leeuwarden.

    Gamesmonitor is tot stand gekomen door een samenwerking van Control, DGG, TNO, DGA en EBU, met steun van Growing Games.

    Winnaars

    Dutch Game Awards 2015

    Het was het jaar van de primeurs op de Dutch Game Awards 2015. De plexiglazen uilen werden woensdagavond in TivoliVredenburg voor de achtste keer uitgereikt en zorgde dit jaar voor een aantal verrassingen.

    Voor het eerst deden Vlaamse studio’s mee en twee daarvan wisten meteen awards mee over de grens te nemen. Super Monkey Studios won Best Art Direction met Guns, Gore & Cannoli en het inmiddels met gamedevelopment gestopte Tale of Tales pakte de Special Award voor Sunset. Toen Tale of Tales co-founder Michael Samyn gevraagd werd of de studio nu misschien toch weer een game ging maken, schudde hij resoluut het hoofd: “Games suck!”.

    Ook bij de studentenprijzen waren opvallende winnaars. Zo won het Grafisch Lyceum Utrecht als eerste MBO-opleiding in Nederland een Dutch Game Award. Vector Flight won Best Student Game Design. Maar het kon nog gekker. Ruben Naus was nog leerling op een middelbare school toen hij zijn prijswinnende game Lisa maakte. Hij was de jongste winnaar ooit van Best Student Art Direction.

    Het was ook de eerste keer dat een Virtual Reality project in de prijzen viel. Beyond Sports van Gamedia en Triple IT won Best Technical Achievement. Het is een app waarmee profvoetballers met een VR bril op wedstrijden analyseren.

    Eén game viel twee keer in de prijzen. Het Eerste Wereldoorlogspel Verdun van M2H en Blackmill Games won prijzen voor Best Economic Achievement en de Control Industry Award, de prijs die wordt bepaald door lezers van gamesindustrie-vakblad Control

    En hier, in volgorde van uitreiking, zijn alle winnaars van de Dutch Game Awards 2015:

    BEST STUDENT GAME DESIGN: Vector Flight – Hat Games

    BEST CO-PRODUCTION: E-Learning Sudan – TNO, Unicef, Warchild en Flavour

    BEST TECHNICAL ACHIEVEMENT: Beyond Sports – Gamedia & Triple IT

    SPECIAL AWARD: Sunset – Tale of Tales

    BEST CORE ENTERTAINMENT GAME: Swords & Soldiers II – Ronimo Games

    BEST STUDENT ART DIRECTION: Lisa – Rubna

    BEST MUSIC & AUDIO DESIGN: Nuclear Throne – Vlambeer

    BEST APPLIED GAME DESIGN: Songs of Elstryn: Oath of the Gryphon – Grendel Games

    BEST ECONOMIC ACHIEVEMENT: Verdun – M2H & Blackmill Games

    BEST CASUAL ENTERTAINMENT GAME: Lines – Gamious

    BEST STUDENT TECHNICAL ACHIEVEMENT: Reivor – Triskelion

    BEST ENTERTAINMENT GAME DESIGN: Kick & Fennick – Jaywalkers Interactive

    BEST ART DIRECTION: Guns, Gore & Cannoli – Crazy Monkey Studios

    BEST SERIOUS GAME: Tovertafel – Monobanda Digital & Active Cues

    CONTROL INDUSTRY AWARD: Verdun – M2H & Blackmill Games

    Uit Nu!

    Tic-Toc-Tower van Sneaky Mammoth is uit op Steam:

    Glitch van SuperBuff is gratis te downloaden:

    https://www.youtube.com/watch?v=sUkanTorduQ

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img