Welkom bij de Control Weekly met deze week aandacht voor Control Conference, De Dutch Game Awards en de Gamesmonitor.
Control Conference 2015
Wat was het weer fantastisch! Je had er bij moeten zijn. Grote kans dat je erbij was, want met ruim 550 bezoekers was de Main Conference een groot succes.
Lees hier het verslag van de conferentie.
Nederlandse gamesindustrie stagneert
De eerste resultaten van de Gamesmonitor 2015 zijn op Control Conference gepresenteerd.
Even wat punten op een rij:
- De gamesindustrie in Nederland groeit hard: van 330 bedrijven in 2011 naar 455 bedrijven in 2015, een groei van 38%.
- Het aantal professionals werkzaam in de industrie stijgt minder hard, van 3000 naar 3130 banen. Het merendeel van de nieuwe bedrijven zijn namelijk jonge start-ups met 1-5 werknemers.
- Meer dan 60% van de gamebedrijven zag een toename in hun omzet uit games, hoewel het merendeel van de winst bescheiden is (tot 100.000 euro). Twee derde van de bedrijven realiseert een deel van de omzet in het buitenland.
- Applied games blijken wederom een grote sector in Nederland: bijna de helft van de gameontwikkelaars maakt applied games. Het aantal makers van entertainment games is sinds 2011 verdubbeld.
- Het aantal gamegerelateerde opleidingen is flink toegenomen de afgelopen jaren. In totaal bieden 36 opleidingen van mbo tot universitair niveau gezamenlijk 65 verschillende game programma’s aan. De uitstroom in 2015 bedraagt naar verwachting ca. 1350 studenten.
De volledige resultaten van de Gamesmonitor 2015 worden binnenkort bekend gemaakt op de netwerkdag van de Dutch Games Association in november in Leeuwarden.
Gamesmonitor is tot stand gekomen door een samenwerking van Control, DGG, TNO, DGA en EBU, met steun van Growing Games.
Dutch Game Awards 2015
Het was het jaar van de primeurs op de Dutch Game Awards 2015. De plexiglazen uilen werden woensdagavond in TivoliVredenburg voor de achtste keer uitgereikt en zorgde dit jaar voor een aantal verrassingen.
Voor het eerst deden Vlaamse studio’s mee en twee daarvan wisten meteen awards mee over de grens te nemen. Super Monkey Studios won Best Art Direction met Guns, Gore & Cannoli en het inmiddels met gamedevelopment gestopte Tale of Tales pakte de Special Award voor Sunset. Toen Tale of Tales co-founder Michael Samyn gevraagd werd of de studio nu misschien toch weer een game ging maken, schudde hij resoluut het hoofd: “Games suck!”.
Ook bij de studentenprijzen waren opvallende winnaars. Zo won het Grafisch Lyceum Utrecht als eerste MBO-opleiding in Nederland een Dutch Game Award. Vector Flight won Best Student Game Design. Maar het kon nog gekker. Ruben Naus was nog leerling op een middelbare school toen hij zijn prijswinnende game Lisa maakte. Hij was de jongste winnaar ooit van Best Student Art Direction.
Het was ook de eerste keer dat een Virtual Reality project in de prijzen viel. Beyond Sports van Gamedia en Triple IT won Best Technical Achievement. Het is een app waarmee profvoetballers met een VR bril op wedstrijden analyseren.
Eén game viel twee keer in de prijzen. Het Eerste Wereldoorlogspel Verdun van M2H en Blackmill Games won prijzen voor Best Economic Achievement en de Control Industry Award, de prijs die wordt bepaald door lezers van gamesindustrie-vakblad Control
En hier, in volgorde van uitreiking, zijn alle winnaars van de Dutch Game Awards 2015:
BEST STUDENT GAME DESIGN: Vector Flight – Hat Games
BEST CO-PRODUCTION: E-Learning Sudan – TNO, Unicef, Warchild en Flavour
BEST TECHNICAL ACHIEVEMENT: Beyond Sports – Gamedia & Triple IT
SPECIAL AWARD: Sunset – Tale of Tales
BEST CORE ENTERTAINMENT GAME: Swords & Soldiers II – Ronimo Games
BEST STUDENT ART DIRECTION: Lisa – Rubna
BEST MUSIC & AUDIO DESIGN: Nuclear Throne – Vlambeer
BEST APPLIED GAME DESIGN: Songs of Elstryn: Oath of the Gryphon – Grendel Games
BEST ECONOMIC ACHIEVEMENT: Verdun – M2H & Blackmill Games
BEST CASUAL ENTERTAINMENT GAME: Lines – Gamious
BEST STUDENT TECHNICAL ACHIEVEMENT: Reivor – Triskelion
BEST ENTERTAINMENT GAME DESIGN: Kick & Fennick – Jaywalkers Interactive
BEST ART DIRECTION: Guns, Gore & Cannoli – Crazy Monkey Studios
BEST SERIOUS GAME: Tovertafel – Monobanda Digital & Active Cues
CONTROL INDUSTRY AWARD: Verdun – M2H & Blackmill Games
Uit Nu!
Tic-Toc-Tower van Sneaky Mammoth is uit op Steam:
Glitch van SuperBuff is gratis te downloaden:
https://www.youtube.com/watch?v=sUkanTorduQ