Het wekelijkse nieuwsoverzicht van de Nederlandse en Vlaamse gamesindustrie met deze week onder andere succes voor Larian met Kickstarter campage voor Dvinity: Original Sin 2, help een student naar de GDC, Caromble is al zes jaar in de maak en nu bijna uit, heel veel filmjes en nieuwe games. Beeld is promo artwork voor Divinity: Original Sin 2.
Larian scoort weer op Kickstarter
https://www.kickstarter.com/projects/larianstudios/divinity-original-sin-2
En BOEM!! In minder dan 12 uur haalde Larian het gestelde doel van 500.000 dollar op Kickstarter voor Divinity: Original Sin 2. Nu, met nog 33 dagen te gaan staat de teller op 823.938 dollar. And counting. Dit succes kwam ook voor het team van Larian als grote verrassing. Ze moesten gisterenavond opeens allerlei stretch goals bedenken, want dit tempo hadden ze niet verwacht.
Help een student naar GDC
Alessandra van Otterlo is een bekend persoon in de Nederlandse gamesindustrie. Voor Control reist ze de hele wereld rond om verslag te doen van diverse gamebeurzen, ze heeft jarenlang Holland Paviljoens en andere stands georganiseerd en gerund, ze helpt verschillende studio’s zoals nu Paladin en Little Chicken en ze knoopt graag allerlei lijntjes tussen mensen aan elkaar. Dat ze het hart op de goede plaats heeft, bevestigd ze nogmaals met haar nieuwe initiatief.
Ze laat bedrijven geld storten om studenten de mogelijkheid te geven naar GDC te reizen en bij te wonen. Deze grant wordt (als er genoeg geld wordt opgehaald, namelijk 1500 euro p.p.) toegekend aan een door opleidingen geselecteerde student door een panel van industrieprofessionals. Benieuwd hoe dit werkt? Lees dan hier verder en doe mee.
The Flock in problemen
Vorige week lanceerde The Flock op PC en Mac en na de positieve pers voorafgaand aan de release, sloeg de stemming volledig om. De game kreeg er vooral op Steam van langs van gebruikers die klaagden over bugs en netwerkproblemen. Vogelsap werkt nu hard om alle negatieve reacties te beantwoorden en de bugs weg te werken met patches. De eerste van 3 patches is deze week al online gekomen.
Trailers en video’s
Xform gaat voor Steam Greenlight. Stem dus hier.
De teamleden van Crimson Owl Studios hebben zes jaar lang een dubbelleven geleid. Van maandag tot en met donderdag werken ze als softwareontwikkelaars bij keurige bedrijven, maar op vrijdag zijn ze Crimson Owl Studios – een indie game studio uit Utrecht – en werken ze vanaf de keukentafel aan Caromble. De game is na zes jaar -of 312 vrijdagen- nu eindelijk te spelen via Steam Early Access. Kijk hieronder naar het team in actie.
BossKey, het bedrijf van Arjan Brussee en Cliff Blezinski heeft zijn eerste game aangekondigd: LawBreakers.
Het passion project Oberon’s Court van Little Chicken Tomas Sala ziet er veelbelovend uit:
Sjoerd de Jong, evangelist bij Epic Game en spreker op Control Conference 2015, heeft een eigen game waar hij al een tijdje aan werkt: The Solus Project. Zo ziet dat er inmiddels uit.
https://www.youtube.com/watch?v=MT7Uml2Pwy4
Jumpywall van Pixelrock Games is bijna uit op iOS
En dan nog even dit:
- Tweede Playdev.club vindt plaats op 11 september bij Paladin Studios. Heb je een prototype en wil je dat laten testen door andere developers? Geef je dan snel op.
- Kenney Vleugels vindt dat meer studio’s eigen content en games moeten produceren in plaats van ‘enkel opdrachtjes van klanten afwerken’. Lees het hier.
- Stefano Gualeni heeft een boek gepubliceerd: Virtual Worlds as Philosphical Tools. Gualeni heeft aan de Erasmus Universiteit zijn bul gehaald en jarenlang les gegeven aan de gameopleiding van NHTV. Tegenwoordig is hij verbonden aan de Universiteit van Malta.
Uit Nu!
Caromble van Crimson Owl komt na 6 jaar development nu eindelijk op Steam Early Access.
https://www.youtube.com/watch?v=1qXmj2xU-bo
Mila’s Magic Shop van Tingly Games
Wrath of Obama (Hilariously censored version) nu uit op iOS.
RELEASE
2 september Renowed Explorers International Society van Abbey Games
3 september: Lumini van Speelbaars