Met de vele platformen waar je tegenwoordig op kan gamen zijn games voor een breed publiek beschikbaar, maar niet iedere afzonderlijke game is geschikt voor dat brede publiek. Als je denkt dat jouw game voor iedereen is, dan heb je het mis. Graham McAllister, directeur van testbedrijf Player Research legt tijdens GDC Europe uit waarom.
“Als je denkt dat je een game voor iedereen is, dan sla je de plank mis.” Hier is McAllister heel stellig in. Iedereen kan inderdaad de game spelen, maar niet alle spelers zijn er in geïnteresseerd. Daarnaast is het niet mogelijk om zonder doelgroep de juiste beslissingen te maken over zaken als game design en controls. Zodra je door hebt dat je game níet voor iedereen is wordt de game alleen maar beter. Dan maak je de juiste game voor de juiste doelgroep en niet alleen maar een ‘goede’ game waarbij de speler uit het oog is verloren.
Van meet af aan
Wie je doelgroep is moet je tijdens de conceptfase al vaststellen. Ook moet je weten wat de doelgroep leuk vindt in games, hoe ze games spelen, en waarom ze afhaken. Als de speler die je voor ogen hebt veel op jou lijkt is dit vrij makkelijk. Wanneer je een game maakt voor een publiek dat verder van je af staat, wordt het steeds belangrijker om dit publiek te begrijpen. Het toetsen van de game aan de speler is iets wat vroeg begint. Zo kan je op een vroeg moment artstijlen testen door mensen binnen je doelgroep screenshots te laten zien. Eveneens kan je potentiële spelers conceptart tonen, waarbij je vraagt wat ze verwachten van een karakter is of wat volgens hen een bepaald wapen zou moeten doen. Je kan ook te weten komen hoe ze denken over je bedrijf of wat ze bijstaat van je laatste game; is dat die ene nare bug of het mooie verhaal? Met al deze informatie kan je aannames die je had bevestigen of ontkrachten.
Persona
Ook als je alles weet van je doelgroep blijft het vaak lastig om voor een abstract persoon iets te ontwerpen. Om die reden maken bedrijven gebruik van Persona voor het ontwikkelen van hun games. Zo heeft de BBC Ella, die de gemiddelde vijf-jarige vertegenwoordigd. Ella heeft een profiel compleet met foto, omschrijving, een lijst van dingen die ze leuk vindt en een opsomming van dingen die ze niet leuk vindt of niet kan. Ella kan bijvoorbeeld niet zelf typen of instructies lezen. Iedere designer die werkt aan een game voor de doelgroep krijgt het profiel van Ella en alle beslissingen worden hieraan gecheckt. Het voordeel van een Persona is dat de doelgroep een gezicht krijgt. Daarnaast is het makkelijker wanneer er discussie is over bepaalde designkeuzes. Mensen hoeven niet te zeggen dat zij het zelf een goed idee vinden. Ze kunnen aangeven dat het iets is dat Ella echt heel graag wil.