Een advocaat is duur. Vooral als je er niet op tijd gebruik van maakt. Maar hoe duur is duur eigenlijk?
Het niet (op tijd) goede afspraken maken over IP, een revenue-share, acceptatie en betaling, update- en support-verplichtingen of aansprakelijkheid, kan je dan ook duur opbreken. Vaak vragen developers of opdrachtgevers niet aan een advocaat om te kijken naar een document. Dit met in het achterhoofd de idee dat een advocaat duur is.
Maar wat kost dat eigenlijk, een advocaat? En wanneer heb je er een nodig? Gelukkig zijn de kosten van het opstellen en reviewen van veel contracten goed in te schatten, het gaat namelijk om “mass customization”. Maar het is dus wel customization, het aanpassen aan jouw specifieke situatie. Zo bevat een (automatisch) template vaak geen goede (games) IP bepalingen, en een Engelstalig voorbeeld past meestal niet op de Nederlandse situatie. Tijd voor een overzicht, met harde cijfers.
De studio
Veel developers beginnen als VoF (Vennootschap onder Firma), een kosten efficiënte vorm voor samenwerking. De KvK (Kamer van Koophandel) heeft een gratis modelovereenkomst. Maar, het KvK-model (en veel andere) hebben geen IP bepalingen en je kan bijvoorbeeld alleen aan het eind van het jaar uit de VoF stappen. Niet zo handig.
VoF contract: € 0
VoF contract – fixen IP en andere bepalingen: € 250
Wil je je aansprakelijkheid beperken en makkelijker nieuwe mensen of investeerders aan boord nemen dan is een B.V. een goede vorm. Wel kan het daarbij goed zijn om een aandeelhoudersovereenkomst te sluiten waarin je onderling nadere afspraken maakt over inbreng, inzet, waardering, uitkopen, IP eigendom, enzovoort.
Oprichting van een B.V.: € 750-1.000
Aandeelhoudersovereenkomst € 1.500
De mensen
Veel beginnende studio’s hebben alle skills aan boord, maar vaak is (tijdelijke) ondersteuning nodig: voor audio, een extra developer, of marketing. Dat kan met een freelancer, of een werknemer, afhankelijk van je behoeften. En wordt het niet eens tijd voor een stagiair?
Arbeidsovereenkomst: € 500-750
Freelance-overeenkomst: € 250
Stage-overeenkomst: € 150
Het IP
Als je je game als franchise wil opzetten, dan kan een merkregistratie helpen bij de bescherming van de titel van de games. Een Europees merk is duurder dan een merk dat alleen bescherming biedt in de Benelux. Wel kan je binnen zes maanden na registratie van een Benelux merk nog een Europees merk registreren met behoud van de eerste registratiedatum, zo houd je je aanloopkosten lager.
Benelux merk registratie: € 450 (incl. € 240 kosten merkenbureau)
Europees merk registratie: € 1450 (incl. € 900 kosten merkenbureau)
Registratie van auteursrecht is niet nodig. Alleen in bepaalde landen (USA, China) geeft het een (groot) voordeel bij procedures.
Registratie van auteursrecht: € 0
De inkomsten
Tijd om geld te verdienen. Wanneer je je game gaat pitchen kan een NDA (non-disclosure agreement of geheimhoudingsovereenkomst in het Nederlands) nuttig zijn. De meeste publishers heb een faire NDA, opdrachtgevers vragen vaker om te veel bescherming. In beide gevallen kan je de NDA laten checken of een eigen model voorstellen.
NDA beoordelen of opstellen (herbruikbaar): € 125-250
En dan, als je pitch of game is geaccepteerd wordt het tijd voor een dik development (work-for-hire) of publishing contract. Hierbij loopt de inschatting wat meer uit elkaar, omdat de hoeveelheid werk sterk afhangt van de kwaliteit van een concept (van de opdrachtgever of publisher) en hoe soepel de onderhandelingen lopen.
Development overeenkomst beoordelen: € 500-1.000
Publishing overeenkomst beoordelen: € 500-1.000
Bovenstaande bedragen zijn natuurlijk een inschatting. In jouw specifieke geval kan het duurder zijn. Maar ook goedkoper.