Shinji Mikami, maker van onder meer Resident Evil en The Evil Within, werd geïnterviewd tijdens Gamelab Barcelona. Hier een aantal dingen die ons opvielen.
- Mikami heeft ooit gezegd dat The Evil Within de laatste game zou zijn waar hij director voor was. Echter, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en jij sluit niet uit dat hij toch meer games maakt als director en in andere rollen.
- Toen Mikami het survivol horror genre uitvond had hij nooit gedacht dat het zo lang stand zou houden, want eigenlijk vond hij het zelf maar middelmatig. Tegenwoordig zijn steeds mee horror games actiegericht. Mikami denkt dat er nog wel ruimte is voor survival horror games, maar zelf richt hij zich nu liever op pure horror.
- Mikami vind het lastig om games te beleven als honderd procent user: “Ik probeer als gamer te spelen, maar ik kan er niets aan doen en analyseer games, maar dat maakt de ervaring niet minder, eerder beter. De meest recente game die ik heb gespeeld is de laatste Yakuza. Die heb ik uitgespeeld vlak voor ik naar Barcelona vertrok. Dit jaar heb ik een game geshipt, dus ik heb nu veel tijd om te spelen. Ik ben een gelukkig mens.
- Wellicht dat we ooit nog een Mikami game op mobiel kunnen spelen. Het is in ieder geval iets dat hij niet uitsluit: “Ik maak grote games op console, maar dat wil niet zeggen dat ik geen kleine games kan maken. Er is wat mij betreft niet een hele sterke scheiding tussen mobiel en console. Mobiel is gewoon een ander platform waar je games voor kan maken.”
- Als Mikami aan een nieuwe game begint, is wat hij zelf wil maken het uitgangspunt, niet wat mensen van hem verwachten. Achteraf luistert hij wel naar feedback en neemt dat eventueel mee in een volgende game. Games zijn een creatief en geen industriële producten waarbij een gebruiker centraal staat.
- Mikami zegt dat ondanks alle technische ontwikkelingen, verbeterde AI en steeds realistischer graphics het tegenwoordig moeilijker is om mensen te laten schrikken.
- Volgens Mikami zijn het grafische en de audio even belangrijk voor het estetische aspect van een horror game: “Als je die twee dingen goed doet heb je al tachtig procent van het horror gevoel te pakken.”