More

    E3 2015 • Tussen Nederlandse indies en vliegtuigen komt het niet meer goed

    Vlambeers Rami Ismail is niet de enige Nederlandse indie met eeuwige vliegtuig-ellende. Dit is het grote avontuur van de mannen van Grotman (en hoe het uiteindelijk allemaal toch nog goed kwam). Opgetekend uit de monden van Oskar Moleman en Joel Sjouke.

    Om exposure voor hun game te krijgen had Moleman een lijst opgesteld van evenementen waar developers kans maken op gratis plek op de beursvloer. Helaas, geen selectie voor A MAZE, wel een uitnodiging voor een event in Brazilië in de pocket. Toen de developers begin mei echter hoorden dat ze met hun Tribal & Error dankzij IndieCade op de E3 konden staan, verdween Brazilië snel in de prullenbak –nieuwe bestemming: Los Angeles.

    In de Gamefonds aanvraag had Grotman een bedrag in de begroting opgenomen voor het bezoeken van events. Van dit geld was al een deel gebruikt, maar het restant aangevuld met een kleine bijdrage vanuit de opleiding en een kleine lening bij mensen uit hun omgeving was genoeg om vluchten te boeken en een paar overnachtingen in Los Angeles te bekostigen. Het grootste deel van het verblijf zouden ze couchsurfen, maar daarover later meer.

    Vol goede moed stapte het trio in Nederland op het vliegtuig –althans, dat was de bedoeling. Een technisch mankement betekende een fikse vertraging. De developers moesten een andere vlucht nemen, via New York.

    Daar aangekomen duurde het zo lang bij de douane dat ze hun aansluitende vlucht naar Los Angeles misten. Gevolg: anderhalf uur in de bus naar de luchthaven van Newark. Daar werd de derde Grotman, Tim Haerkens, aan een grondig onderzoek onderworpen, omdat een swipe van zijn spullen de bommenmeter van de Amerikaanse security flink deed uitslaan.

    Na alle vertragingen en omzwervingen kwamen de heren midden in de nacht in LA aan bij hun couch-surf-adres. Daar kregen ze echter te horen dat ze één nachtje mochten blijven, maar daarna echt naar een andere plek moesten zoeken. De volgende ochtend toog het trio naar de dichtstbijzijnde Starbucks om op één koffie vijf uur lang gebruik te maken van de wifi en een slaapplaats voor de week te vinden.

    Maar was het het nu alle stress waard? “Ja,” zeggen Moleman en Sjouke beiden. “Aanwezig zijn op een evenement als E3 vergroot je bekendheid en op eigen kracht kunnen we niet op zo’n grote beurs staan. En we hebben al wat publishers gehad die Tribal & Error kwamen spelen.”

    Indeed, ‘trial and error’…

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img