Alessandra van Otterlo is voor Control in Los Angeles waar zij de E3 verslaat. Gisteren was zij bij de perconferenties van Microsoft en Sony. Dit is haar opgevallen:
Allereerst de shift van indie games. Daar waar tot vorig jaar Sony de meeste liefde gaf aan de kleine developers, valt dit jaar die eer te beurt aan Microsoft. Daar zijn de indiegames niet een snel voorbij vliegende aaneenschakeling van trailers. Vier indie developers, waaronder Sherida Halatoe van Tiger & Squid, mogen zelf ‘on stage’ vertellen over de game waar zij aan werken. Bij Sony was het op indiegebied dit jaar vrij rustig. Wat aankondigingen van Devolver en No Man’s Sky, maar ze profileren zich niet meer echt als hét platform waar de indie thuishoort.
Leidende vrouwen
Een ander ding dat opviel is de toename in vrouwelijke protagonisten. Ubisoft is alsnog overstag gegaan en introduceert voor Assassin’s Creed Syndicate een vrouwelijk speelbaar karakter in de vorm van Evie Frye, dan is er Rae uit Beyond Eyes van voornoemde Tiger & Squid, Lara Croft (geen nieuw personage, maar wel een blijvertje), de nu nog naamloze hoofdpersoon uit de Xbox exclusive Recore, en Aloy uit de nieuwe Guerrilla Game, Horizon: Zero Dawn.
En verder
Met de Xbox Elite Wireless Controller probeert Microsoft weer claim te leggen op het platform met de beste controller. Van alles valt er te customizen, thumbsticks, D-pad, wisselbare paddles. Maar aan dit controllergenot hangt wel een prijskaartje van bijna een halve Xbox One, te weten $149. Met de HoloLens speel je ineens Minecraft gewoon op de huiskamertafel. En de Xbox One wordt backwards compatible, althans voor een flink aantal door Microsoft uitverkozen games.
Sony gaat, onder andere, met Playstation Vue aan de haal met de mediacenterstrategie die Microsoft ooit met de One voor ogen had. The Last Guardian gaat er toch komen. Echt. In 2016. Shenmue 3 kreeg voor de ogen van miljoenen kijkers wereldwijd de beste launch van een Kickstarter ooit. En Guerrilla Cambridge werkt aan Rigs, een multiplayer arena shooter voor de Morpheus.
Dresscode
Tot slot een wellicht wat aparte observatie die weinig met games te maken heeft: Bij het Amerikaanse Microsoft is de dresscode op toneel casual, maar bij het van oorsprong Japanse Sony voelt het management zich schijnbaar het prettigst in pak.