Vorige maand werden 11.414 games aangeboden aan Apple voor release op hun i-apparaten. Dat is dus elfduizend games per maand. Sommige maanden wat meer, sommige maanden wat minder. Dat is honderden games per dag. Tijdens zijn sessie op GDC trapte Tom Kinniburgh wat open deuren in met tips om de kans op zo’n belangrijke feature te vergroten.
Kinniburgh was voorheen werkzaam bij Wooga en Chillingo, maar sinds zomer 2014 werkt hij bij Ayopa Games. Op GDC vertelt hij hoe je als indie een feature in de app store scoort. Of althans, hoe je die kans kan vergroten.
De lezing van Kinniburgh begint met een onverwacht onderwerp: hamburgers. Die werden jarenlang gegeten met ketchup en toen kwam McDonalds ineens met hun speciale saus. Iedereen probeerde de saus na te maken om het succes van de hamburgergigant te evenaren, maar dat lukte niemand. “Logisch.” zegt Kinniburgh, “Het ging namelijk niet om de speciale saus, maar om de originaliteit. Het feit dat het geen ketchup was.” Dan trekt hij de lijn door naar mobiele games. “Hoe wordt je gefeatured in de app store? Wees uniek.”
Uniek
Als developer heb je tijdens development en submission controle over dingen. Daar moet je gebruik van maken. Met een uniek gameplay idee, een sterk merk of een stilistische game maak je een grotere kans op een feature. Denk ook altijd aan de toekomst en gebruik nieuwe technieken, liefst dingen die platform specifiek zijn. Voor de submission kan je de hulp van een publisher inroepen, maar doe je het zelf, hou dan een paar dingen in de gaten.
Allereerst je game icon. Dat is het belangrijkste. Een goed icon vertegenwoordigt de stijl van de game, gebruikt sterke kleuren en is high contrast. Maak je een video beperk je dan tot het communiceren van één ding. Laat unieke gameplay zien, gebruik eventueel een voiceover om hele moeilijke dingen uit te leggen. Heb je zelf de tijd of de skills niet om een goede video te maken, huur dan iemand in. Bij het promo artwork moet je rekening houden met verschillende formaten. Het middelste deel is het belangrijkst, dat is in ieder formaat zichtbaar.
Relevantie
Dan komt het deel van het traject dat buiten de controle van de developer ligt. App stores zoeken hun features op basis van uniekheid, noviteit, maar ook relevantie. Denk bij het laatste aan voetbalgames rondom een WK. Zorg er in ieder geval voor dat de stores je game op tijd hebben en dat er geen bugs in zitten. Als je in alle territoria een kans wilt maken is lokalisatie belangrijk. Dat hoeft volgens Kinniburgh niet veel te kosten. Google heeft hier bijvoorbeeld een dienst voor, waarbij lokalisatie maar 5 cent per woord kost. Gebrek aan budget is daarom volgens Kinniburgh geen excuus meer om een game niet te lokaliseren.
Handige tips? Zeker, maar nou niet bepaald de golden ticket to succes. Met meer dan 10.000 concurrenten per maand begint het meer en meer een loterij te lijken.