Een goede game maken is maar de helft. Je moet weten waar en hoe je je game kan verkopen. Mike Rose, voormalig journalist voor Gamasutra nu werkzaam bij publisher tinyBuild, legt tijdens een sessie op de GDC de opties naast elkaar. Hieronder is wat een indie developer kan verwachten per platform.
Wii U eshop
Installed base wereldwijd: 9.2 miljoen
Low end games (games die minder goed zijn, die alleen op Wii U uitkomen en nauwelijks marketing hebben): 300 – 1.000 stuks
Mid end games (multi platform games met enige marketing): 1.000 -10.000 stuks
High end games (games die op andere platforms ook al succesvol zijn): 10.000 – 60.000 stuks
Opmerkingen van Rose: Als je gefeatured wordt kan je bij launch goed sales halen, maar na de launch zakt de verkoop snel in.
3DS eshop
Installed base wereldwijd: 50.41 miljoen
Low end games: 1.000 – 5.000 stuks
Mid end games: 5.000 -50.000 stuks
High end games: 50.000 – 200.000 stuks
Opmerkingen van Rose: Er zijn vorig jaar ongeveer 15 indiegames uitgekomen op dit platform. Er is een langere sales trail dan op de Wii U. Japanse versies verkopen beter dan de meeste developers verwachtten. Het porten naar de 3DS is duur.
PC (Steam)
Meer dan 125 miljoen actieve accounts
Low end games: 1.000 – 10.000 stuks
Mid end games: 10.000 -100.000 stuks
High end games: 100.000 – 3.000.000 stuks
Opmerkingen van Rose: Er staan rond de 4.500 games op Steam en dit jaar komen er zo’n 2.500 bij dat zijn er ongeveer zeven per dag. Alles met Zombies werkt. Er zijn veel games, maar de kansen zijn groot. Je kunt gebundeld worden en je kan je game in early access uitbrengen. Bundles (zoals de Humble bundle) vormen tot tien procent van je sales.
Mobiel
Er zijn 800 miljoen iOS users, waarvan er 130 miljoen het afgelopen jaar zijn bijgekomen.
Low end games: 0 – 2.000 stuks
Mid end games: 2.000 -30.000 stuks
High end games (een grote push van Apple): 30.000 – 2.500.000 stuks
Opmerkingen van Rose: Er kwamen in 2014 iedere dag 500 nieuwe iOS games en 250 nieuwe Android games uit. Er zijn grote successen, maar dat zijn er niet veel. De meeste games gaan ten onder in de massa. Mobiele games vergen continue aandacht in de vorm van updates. Verkopen via Amazon vormen minder dan tien procent van de Android sales.
Xbox One
De installed base is niet echt bekend maar het zijn er ongeveer 10 miljoen.
Low end games: 1.000 – 5.000 stuks
Mid end games: 5.000 -20.000 stuks
High end games: 20.000 – ? stuks
Opmerkingen van Rose: In 2014 zijn er zo’n 20 indiegames uitgekomen. Een maximum aantal sales voor high end games kan Rose niet geven, omdat hij niemand heeft gesproken die hoge verkopen heeft gehaald. Dit jaar brengt tinyBuild een game uit op Xbox One.
Playstation 4
De installed base is 20 miljoen.
Low end games: 1.000 – 10.000 stuks
Mid end games: 10.000 -30.000 stuks
High end games: 30.000 – 200.000 stuks
Opmerkingen van Rose: In 2014 zijn er 60 indiegames uitgekomen op de PS4. Met kerst zijn er veel PS 4s verkocht, dus de aantallen voor 2015 kunnen hoger uitvallen. Het is mogelijk om een Playstation Plus launch deel te krijgen. Sony schat dan de verkopen in en geeft de developer daar geld voor. Ook na launch kan opname in Playstation Plus sales een boost geven. Price drops bieden ook kansen voor extra sales.
Note: Rose heeft in zijn overzicht de Xbox 360 en de PS3 niet meegenomen, omdat daar het afgelopen jaar weinig indiegames voor zijn uitgekomen. Free to play behandelt hij ook niet aangezien de meeste data daarvan niet van indie developers komt, maar van grote bedrijven.