Sinds een kleine twee jaar is Nederland een publisher van mobiele games rijker: Tamalaki. Tamawie? Juist, daarom zocht Control oprichtster Martine Spaans op om meer te weten te komen.
Spaans is geen vreemde in de wereld van casual en online games. Eerder gaf ze leiding aan de Game Licensing afdeling van Spil Games. In samenwerking met FGL, een distributie en monetization platform voor mobiele en online games, richtte Spaans in 2013 Tamalaki op. Tijdens haar tijd bij Spil werkte Spaans samen met FGL en leerde ze de mannen erachter kennen. Ruim twee jaar geleden was FGL op zoek naar publishers die van hun platform gebruik wilden maken en Spaans liep al een tijdje rond met de gedachte om voor zichzelf te beginnen. In maart 2013 begon ze in de avonduren met Tamalaki. In december van hetzelfde jaar leverde het voldoende op om van te leven en werd het haar fulltime bezigheid.
Spaans en FGL zagen in de mobiele markt een mogelijkheid voor hidden object games; een genre dat het als flash game al goed deed. Spaans: “De games zijn niet complex en porten is makkelijk. We zijn in kleine markten begonnen en hebben sterk ingezet op keywords; de titel van iedere game bevat de woorden ‘hidden object’.” Door de goede relaties met Amazon werden de Tamalaki games gefeatured. Na Amazon volgde Google Play. Inmiddels komt iedere nieuwe Tamalaki game in de Google Play nieuwlijst top tien tot twintig.
Alle Tamalaki games zijn free to play, hidden object of match-3 en de meeste games hebben ook een meta game. Het eerste probeersel hiervoor is het in oktober 2013 gelanceerde Home Make Over. Spelers spelen een hidden object game om coins te grinden en met die coins kunnen ze dingen kopen in de home make-over meta game. Het bleek een groot succes en de game doet het nu nog goed. Inmiddels zijn er ook een deel twee en drie uitgebracht. In het derde deel kan de speler een foto maken van het gepimpte huis en die delen. Maar de Tamalaki achterban bestaat grotendeels uit closetgamers. Zij vinden het leuk om dingen te delen met andere spelers van de game, maar niet op social media als Facebook.
Groei in Android
Momenteel focust Spaans zich op Android, maar ze sluit niet uit dat Tamalaki in de toekomst uitbreidt naar iOS. Voor het komende jaar zit er echter nog voldoende groei in alleen Android. Wel experimenteert Tamalaki op Facebook. Spaans: “ Veel developers lopen weg van Facebook, maar de spelers zitten er wel. Deze spelers zijn echter niet heel erg trouw en dat zijn de meeste Tamalaki spelers wel.”
De games komen van zes tot zeven studios van over de hele wereld. De meeste kent Spaans nog uit haar Spiltijd. Het feit dat Tamalaki games vaak voorkomen in de top-nieuwlijsten ontgaat developers niet. Die melden zich inmiddels ook uit zichzelf bij de publisher. Tot nu toe zitten er geen Nederlandse developers tussen, “Maar,” zegt Spaans “ze zijn van harte welkom.”
Plannen voor een eigen studio heeft Spaans voorlopig niet. Het is niet de verantwoordelijkheid die haar weerhoudt, want wanneer een van ‘haar’ developers het moeilijk heeft voelt ze dat nu zelf ook. Daarom gaat ze niet met iedereen in zee: “Wanneer ik een developer niet het succes kan geven wat ze verdienen of waar ze op hopen dan verkoop ik toch echt een ‘nee’.”