Moodbot, een concept om patiënten met een psychiatrische stoornis actiever te betrekken bij hun zorgproces, is de winnaar van de Growing Games showcase op Games for Health Europe. De prijs is vandaag in ontvangst genomen door onder andere zorginstelling Altrecht, de initiatiefnemer van de game en gamesontwikkelaar Gainplay (het voormalige Dreams of Danu).
Volgens het persbericht werkt de game als een interactieve coach, die mensen aanspoort signalen van terugval te noteren. Dagelijks vraagt het naar de stemming van dat moment en geeft het opdrachten. Ook stimuleert Moodbot het virtueel bezoeken van andere cliënten. Door het spelen van de game krijgt de patiënt meer inzicht in zijn eigen herstelproces en “ervaart hij meer eigen regie”. Uiteindelijk komt Moodbot ook beschikbaar voor de omgeving van patiënten, zodat zij kunnen helpen met signaleren.
Stichting Moodbot
Altrecht is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. De organisatie ging in 2012 een samenwerking aan met de HKU met het doel patiënten met psychische stoornissen een actievere rol te laten spelen in hun behandeling. Moodbot is het resultaat. De game is samen ontwikkeld met patiënten en behandelaars. De Stichting Moodbot bestaat uit grondleggers Altrecht en HKU, aangevuld met techbedrijf IPPO, businesspartner Redmax, gamebedrijf Gainplay en vier andere GGZ-instellingen.
‘Growing Games’ showcase
Dit is de eerste keer dat de Growing Games showcase deel uit maakt van Games for Health Europe. Doel is dat eind 2015 een direct toepasbare applicatie opgeleverd wordt met onderbouwde validatie en een businessplan/
Foto (vlnr): Willem-Jan Renger (HKU), Marjolein van Woudenberg (Atrecht), Jan Jonk, (Gainplay) en Petra de Leede (Altrecht)