In het dagelijkse leven maakt hij complexe lithografische tools voor de chip industrie, maar in zijn vrije tijd werkt Paul Koller als indie developer aan demakes van moderne spellen voor oude platformen. In samenwerking met de originele developers heeft hij Commodore 64 versies gemaakt van Canabalt, Super Haxagon en Super Crate Box. Koller pluist de originele source code uit en ontwikkelt de hele game opnieuw zodat hij speelt op een originele C64, dat betekent dat alles moet passen binnen de 8-Bit, 64KB RAM, 1Mhz Commodore 64 home computer. Hoe hij dat doet? Hoor het op Control Conference 2014!
[blockquote]
The art of demaking
A demake is an interpretation of a modern game running on an older platform. In a similar way as GameJams do, this self-imposed limitation is meant to increase creativity in game development. In this talk I will show what unconventional coding schemes are necessary to develop games for obsolete platforms, which can be completely opposite to modern coding practices. Overcoming the technical challenges and seeing your game come alive on a severely limited platform is the key reward of the demaking process.
[/blockquote]
[yframe url =’https://www.youtube.com/watch?v=azXKiJ8mZvE’]