Stolen Couch Games maakte vandaag bekend dat het een kwart miljoen euro heeft binnengesleept als additionele investering door een stel privé investeerders. Nou is dat bedrag niet in één keer binnengehaald en ook niet vandaag of gisteren. Stolen Couch CEO Eric Diepeveen doet er niet lullig over: “Dit bedrag hebben we het afgelopen jaar binnengeharkt, we brengen het nieuws nu naar buiten omdat we weer even onder de aandacht wilden komen.” En met reden, want Castaway Paradise, het grote free to play project waar Stolen Couch de afgelopen jaren heeft gewerkt komt binnenkort uit voor iOS. “Het is een timed exclusive op iOS, daarna volgen Android, Mac en Steam”, aldus Diepeveen.
De game kende eerder dit jaar een softlaunch in onder andere Canada en uit de data daarvan blijkt dat meer dan de helft van de omzet uit betaalde abonnementen komt. Geen wonder dus dat Stolen Couch flink inzet op deze vorm van monetization. Diepeveen: “VIP Subscriptions zijn optionele abonnementen waarbij de speler allerlei exclusieve content en kortingen krijgt. Het kost vijf dollar per maand of dertig dollar per jaar. Aangezien abonnementen gemiddeld veel duurder zijn dan gemiddelde hard currency aankopen is onze ARPPU (Average Revenue per Paying User) veel hoger dan gemiddeld voor een game van een developer van ons kaliber.”
De afgelopen drie jaar heeft Stolen Couch gelijktijdig gewerkt aan Castaway Paradise en een Free-to-Play Platform dat een meer gestandaardiseerde development van dit soort games mogelijk maakt. “We hebben een hoop geleerd van Castaway Paradise waardoor we nu veel beter weten welke game structuur beter geschikt is voor mobiel. De volgende game zal deze structuur bevatten. Castaway Paradise is eigenlijk nog een hybride game. Deels console game, deels social mobile game. Dit heeft zo zijn nadelen. De volgende game moet een structuur krijgen die perfect voor mobile is”, zegt Diepeveen. Wat de volgende game is hangt af van de launch in oktober. “Het succes van Castaway Paradise bepaalt of we een game met hetzelfde IP maken of een geheel nieuw IP gaan ontwikkelen. We zijn al wel in pre-productie van deze game.”