Op dit moment werkt de jonge studio Paprika Games aan Knituma, een game waarin spelers de taak krijgen de wereld te voorzien van sjaals. Eerder bracht de ontwikkelaar het redelijk succesvolle sandbox-spel Worldlet uit, waarmee het team voor het eerst ervaring opdeed met self publishing. Maar rondkomen? Dat lukt nog niet.
In juni bracht Paprika Games Worldlet uit voor iOS. Worldlet is een sandbox game, waar ruim vier maanden aan gewerkt is, die de ontwikkelaar een inkijk gaf in de wereld van self publishing. De game doet het aardig, begin augustus kreeg het nog een update, die naar ruim vijfduizend spelers verstuurd is. “Worldlet was voor ons een project waarin we fouten konden maken en daar van leerden en wat dat betreft is het project voor ons een groot succes”, geeft mede-oprichter Remmelt Blessinga aan.
Knituma
Op dit moment werkt Paprika Games alweer aan hun tweede titel: Knituma. Knituma is een spel over een beer genaamd Kuma die een sjaal breit om heel de wereld warm te houden tijdens de aankomende winter. Als speler verzamel je wol voor Kuma door ze met je vinger aan elkaar te verbinden en naar een mandje te slepen. Terwijl je dit doet zijn er talloze gekke dingen die je kunnen helpen zoals omaatjes die wol gooien, of ruimtetijdverstoringen die voor regenboogwol zorgen.
De eerste game Wordlet bracht niet genoeg geld in het laatje om van rond te komen. “Nog niet”, zegt Blessinga. “Een gamestudio opzetten is een prijzige affaire en die kosten moeten eerst gedekt worden. Onszelf betalen zit er nu dan ook niet in.” Elders werken voor inkomsten zit er voor geen van de drie heren in; ze werken immers fulltime bij hun eigen bedrijf. Hoe ze dan toch rondkomen? “We hebben een paar kleine investeringen weten op te halen die ons vooralsnog in leven houden.”
“We gaan op dit moment liever niet in op details omtrent deze investeringen. Onze USP zoals die toen is gepresenteerd is dat we een sterke business georiënteerde houding hebben, die ondersteund wordt door onze kennis van mobile development. Dit resulteert in kwalitatief hoogwaardige en originele games die opvallen in de AppStore.”
Technisch
Een van de grootste lessen die het team van Worldlet heeft geleerd is dat het flink moeten inzetten op het vergroten van het spel na release. Worldlet zat technisch zo in elkaar dat het moeilijk was er na release nog wat mee te doen. Ook wil het team de games socialer maken. In Knituma zal je daar nog niet heel veel van zien, maar in het volgende project gaat dat zeker meer naar voren komen, verzekert Blessinga ons.
Maar waar komt het idee van een breiende beer vandaan? “We zagen dat breien een kleine revival doormaakte en plots weer hip begon te worden. We wilden na ons eerste spel iets met meer actie en humor maken, en het thema van breien leent zich daar gek genoeg vrij goed toe.” Knituma komt deze herfst uit op voor iPhone en iPad.
Paprika Games is in december 2013 opgericht door drie vrienden: Michel Baartman, Hugo Heemskerk en Remmelt Blessinga. Baartman had in juni zijn opleiding game-art afgerond en heeft tijdens zijn studie nog bij Ronimo Games gewerkt. Heemskerk had destijds net zijn bachelor Computer Sciences gehaald en is daarna direct aan de slag gegaan met het eigen bedrijf. Blessinga is nog bezig met zijn bachelor Game Design and Development, en heeft al als junior producer bij Guerilla Games gewerkt. Verder worden freelancers Daniel Schotsborg en Yannis Tzav ingezet voor muziek en audio.