Gamasutra besteedde al eerder aandacht aan YouTube. Onder andere over het al dan niet betalen voor Let’s Play video’s. Maar voor kleinere developers is dat nog niet aan de orde en moet je eerst opgepikt zien te worden door een kanaal. Hoe je dat het beste aanpakt legt Gamasutra editor Mike Rose uit tijdens zijn sessie op GDC Europe.
Volgens Rose zijn YouTubers de afgelopen twaalf maanden steeds belangrijker geworden. “Bekende YouTubers hebben een belachelijk groot effect op het succes van games vergeleken met de schrijvende pers.” aldus de editor. Om te weten te komen hoe je YouTube coverage voor een game krijgt deed Gamasutra onderzoek onder zo’n 140 YouTubers, groot en klein. Het aantal abonnees maakt niet uit voor hun bron van informatie. Die halen ze nagenoeg allemaal van reguliere gamesites, social media en Reddit. “Een aanwezigheid op social media is daarom een must.” zegt Rose. Ook ontvangen alle YouTubers emails van developers, maar de aantallen daarvan vallen reuze mee. Zelfs de hele grote kanalen ontvangen niet meer dan een mail of 30 per dag. En dat is een stuk minder dan de gemiddelde journalist. Kans is dus groot dat ze je mail lezen.
Maar wat moet je in je mail zetten om opgepikt te worden? Rose: “Schrijvende pers wil een verhaal vertellen. YouTubers willen vooral een leuke game. Een gratis code of download van de game is het belangrijkst. Stuur eveneens een link naar een video, zodat ze kunnen zien of de game er leuk uitziet.” Ook zijn niet alle games geschikt voor een Let’s Play video. Multiplayers en mobiele games worden moeilijker opgepakt. Ook zijn saaie grinding sessies van RPGs vaak niet geschikt. Falende streams, lastige controls en onevenwichtige difficulty spikes werken ook niet in je voordeel, want een YouTuber wil er zelf ook een beetje goed opstaan en niet overkomen als een slechte gamer. Rose adviseert developers zelf een aantal play throughs te filmen om te kijken hoe het eruit ziet en of alles goed werkt. Met een Kickstarter of een Early Access game kan je ook bij YouTubers terecht, maar alleen als je voldoende content hebt.
Rose: “Als een kanaal geen video wil maken van je game, dan niet getreurd. YouTubers hebben over het algemeen een bepaalde voorkeur en er zijn nog duizenden andere kanalen waar je het kan proberen. Negeer daarbij de kleintjes niet. De groten van vandaag zijn ook ooit klein geweest. Maar wat je ook doet, zorg dat je ook de schrijvende journalisten weet te bereiken.” benadrukt hij. “Zonder artikelen in de gewone gamepers zijn de kansen op YouTube een stuk kleiner.”
Handig: Brightside Games developer Thomas Bedenk heeft een lijst met meer dan 1000 YouTubers gemaakt. Die lijst is hier te vinden.