Van Global Game Jam, via een kleine uil, naar E3 in vijf maanden. Dat lijkt haast onmogelijk. Toch staat FRU van Through Games op de Microsoft stand. En niet ergens in een hoekje, maar vlak naast een van de ingangen van de stand. Daar sprak Control kort met FRUs Mattia Traverso.
“Het is inderdaad vijf maanden, maar het voelt meer als één maand. Het duurde vrij lang voor we de dev kit kregen en de Unity licentie ontvingen we ongeveer drie weken geleden. We wilden een nieuwe trailer met daarin de co-op mode, maar dan moet je die wel eerst af hebben.” Het is allemaal gelukt en het E3 publiek maakt kennis met FRU in two person co-op. “Eigenlijk is het meer een prototype, een tech demo. Of nee, het is een fun demo”, zegt Traverso. Hij legt uit: “Er is een groene en een paarse speler en iedere kleur maakt zijn eigen afzonderlijke speelveld zichtbaar. Samenwerken is dus heel belangrijk om door de levels te komen.” De grote open ruimte op de beurs is niet ideaal voor de Kinect en we zien hier en daar wat glitches. De spelers schijnen zich er niet aan te storen. Lachende gezichten alom.
Maar hoe doet een ‘kleine’ indiegame het op een beurs die voornamelijk draait om grote titels? Volgens Traverso gaat het prima. Mensen moeten misschien wat wennen, maar dat komt vanzelf. Ook ziet hij indie en Triple A steeds dichter bij elkaar komen. Niet qua hoeveelheid content, maar wel qua kwaliteit. “Neem Assassin’s Creed, dat is een verzameling mechanics die de game maken. Zij besteden aan één van die mechanics meer tijd dan de gemiddelde indie developer aan een hele game. Omdat alles op elkaar afgestemd moeten zijn kunnen ze nooit het uiterste uit iedere mechanic afzonderlijk halen. Indies doen dat wel. Kijk bijvoorbeeld naar de rotatie in Fez,”
Ter afsluiting terug naar FRU. Zijn er nog plannen voor de toekomt? Traverso: “Jazeker. FRU gaat een transitie maken.” Vervolgens legt hij uit wat ze met de game van plan zijn. Wat deze transitie inhoudt mogen we helaas nog niet delen. Wordt vervolgd.