More

    Analyse • Spil Games: de mobiele boot gemist

    Spil Games wilde vandaag niet ingaan op onze vragen over de strategische ommezwaai en het verdwijnen van arbeidsplaatsen. Op basis van bekende gegevens en gesprekken met enkele medewerkers kunnen we echter een beeld schetsen van de achterliggende oorzaken.

    Spil Games claimt sinds jaar en dag zo’n 180 miljoen unieke bezoekers per maand te ontvangen op zijn vele game-portals. Die portals zijn de basis van het bedrijf sinds de lancering van spelletjes.nl, nu tien jaar geleden.

    De developer/publisher is er niet in geslaagd deze succesvolle sites te gebruiken als springplank naar nieuwe groeimarkten als social (Facebook) en mobile. Spil experimenteerde met multiplayer games op Facebook, maar dat kwam nooit echt van de grond. De mobiele strategie bestond — en bestaat — voornamelijk uit een focus op HTML5.

    Dat heeft twee nadelen. Pas recentelijk lukt het met HTML5 de ervaring van native apps enigszins te benaderen. Daarnaast zijn HTML5 webgames voor de gebruiker niet noodzakelijk aantrekkelijker dan de duizenden gratis games die voorhanden zijn in de diverse app winkels.

    Het lijkt erop dat het Erik Goossen, vorig jaar gepromoveerd tot CEO, is aangerekend geen duidelijke strategie te volgen die zou leiden tot groei. Hij is twee weken geleden weggestuurd, waarna oprichter Peter Driessen de touwtjes weer in handen nam en vrijwel direct is begonnen met reorganiseren.

    De banen verdwijnen dwars door de organisatie, van laag naar hoog, van development tot publishing. Het lijkt er op dat de studio’s in Hilversum en Eindhoven intact blijven, wat kan wijzen op een grotere focus op development ten koste van publishing.

    Maar wat de exacte strategie wordt is echter intern ook nog niet duidelijk. In de komende weken moet die gestalte krijgen. Het vandaag bekend geworden massa-ontslag lijkt daar enigszins op vooruit te lopen.

    Enkele externe deskundigen adviseren Spil Games overigens helemaal te stoppen met development, desnoods een mobiele studio te kopen en zich vervolgens juist volledig toe te leggen op publishing.

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img