Eén van de eerste Nederlandse gameprojecten op Kickstarter is Pann the Game: een tweedimensionale action-adventure met de focus op muziek en ritme. Het heeft een choreografisch gevechtsysteem dat synchroom met de soundtrack werkt. Het te behalen doel: dertigduizend euro.
Pann the Game is een bijzonder Kickstarter-project. Niet in de laatste plaats omdat het één van de eerste Nederlandse Kickstarters is, maar ook omdat het actieëlementen combineert met ritme, muziek en een raadselachtige sfeer. In de wereld van Pann the Game leven allerlei goden. “Als inspiratie voor die goden hebben we onderzoek gedaan naar religies en mythes op aarde. Al die verschillende geloven en verhalen komen in de game bijeen”, vertelt Gia Nguyen, game designer bij Glass Cannon Entertainment.
Pann the Game bevat een choreografisch vechtsysteem. Rennen, springen of normale aanvallen uitvoeren kan eigenlijk altijd, maar de ware kracht van hoofdpersonage Apollo komt pas echt goed naar voren door bewegen op het ritme van de muziek: dan kan hij speciale aanvallen uitvoeren. Ben je vertrouwd met een 2D fighter, dan zul je je volgens de makers direct thuisvoelen in Pann. Nieuwe spelers zouden ook moeiteloos de mechanics kunnen begrijpen, daar de muziek en de geluidseffecten ervoor zorgen dat speciale aanvallen uitvoeren intuïtief aanvoelen.
Nguyen legt verder uit. “Spelers kunnen een ‘Rhythm Cancel’ uitvoeren om combo’s te maken. Gamers die bekend zijn met 2D vechtspellen, zoals Street Fighter en Marvel vs Capcom, kennen dit principe ongetwijfeld. De Rhythm Cancel-mechaniek zorgt ervoor dat spelers een actie kunnen annuleren en een nieuwe actie kunnen uitvoeren zoals een dash, een speciale aanval of een sprong. De Rhythm cancel kan alleen worden uitgevoerd op de de ritme van de muziek. Spelers maken dus unieke combo’s door op het ritme van de muziek te spelen.”
Dansers
Het idee van Pann, diens hoofdpersonage en de vormgeving van de wereld, kwam tot stand tijdens een brainstromsessie tussen Nguyen en art designer Thomas Rietbergen. Of nou ja, tijdens de pauze van die sessie, toen ze even muziek luisterden. “Omdat wij beide dansers zijn begonnen we een beetje te dansen en toen kwam het. Thomas zei: ‘Hey! We moeten een spel maken waarbij je moet vechten op muziek’. Na overleg hebben wij het team enthousiast gemaakt over het idee en zo is de wereld van Pann geboren.”
Maar goed, om de game te produceren, is er geld nodig. Hier is waar het Kickstarter-avontuur begint. “Wij zijn een gepassioneerde indiegamestudio die alle vrije tijd in Pann steekt. Om dat vol te houden, hebben we geld nodig. Zo kunnen we ongestoord met volle focus werken. Op dit moment wordt bijvoorbeeld alle art gedaan door één animator. Met meer geld kunnen we extra mensen in huren en nieuwe hardware halen, waarmee onze game sneller wordt ontwikkeld en kunnen afmaken.”
Hoop
Echte verwachtingen over het mogelijk slagen of falen van het Kickstarter-project durft de developer niet te uiten. Na het twee keer gevraagd te hebben, bleef het antwoord steken op “ we hopen minstens het initiële doel te behalen om een fantastische game neer te zetten”. Of het een gebrek aan vertrouwen of leven naar een reëel beeld is, moeten we nog een volle maand afwachten. Het doel is om dertigduizend euro binnen te halen via Kickstarter. Op moment van schrijven is meer dan tien procent binnengehaald, met nog geen zestig backers.