iO is een puzzelgame die werkt met het groter en kleiner worden van een cirkeltje. Dat groeien en krimpen heeft effect op de massa, snelheid en momentum, waarmee doolhofachtige levels kunnen worden doorkruist. Een heel slim concept dat werd bedacht tijdens de Global Game Jam 2012 door vijf programmeurs die zich Team Extra noemden. Ze wonnen de Jam in Hilversum waar één van de juryleden Gamious-baas Pim Bouman was. Hij zag de potentie van het concept en in de afgelopen jaren heeft het originele team met Gamious samengewerkt om deze versie op te leveren.
De game is gisteren gelanceerd op de Ouya, misschien niet het platform waar je veel verkopen op scoort, maar wel eentje die de zichtbaarheid van een game kan vergroten. Over een maand zijn ook iOS en Android aan de beurt.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=wfBYmWY4FQA’]
De naam iO is onlangs gekozen in een online wedstrijd waar ongeveer 300 mensen aan meededen. Uit al die inzendingen kozen de knappe koppen bij Gameious voor iO. Waarom eigenlijk? Volgens de blogpost vanwege deze redenen:
- It’s short, weird, funny and memorable.
- It has a fun pronunciation (aiooo).
- It has a link with astronomy and space (IO is a moon of Jupiter).
- It’s very minimalistic and abstract, as is the game itself.
- Inside Out. You can literally see growth through the small i and big O (the ball).
- And finally, turned 90 degrees the name resembles the ball rolling over a platform.
Ja ja. Misschien hadden ze voor de vindbaarheid op Google beter voor de nummer 2 Impossibal, of nummer 3 Sizology kunnen kiezen. Misschien? Nou ja, speel de game nú op je Ouya!
Hoezo je hebt geen Ouya?