Oud Nieuws staat er in de kop en dat klopt. Little Chicken won de Gouden Spin Award voor Aviation Empire namelijk op de avond van 17 april, ruim een week geleden. Maar dat maakt het niet minder goed nieuws natuurlijk. Na vorig jaar al de Uil (Dutch Game Award) voor Best Co-production te hebben gewonnen, was het nu weer raak. De Chickens hebben de prijs gevierd op geheel eigen wijze, namelijk op de dansvloer.
Twee andere games vielen in de prijzen, namelijk zilveren Spin Awards voor Tweet, Chat, Like & Drive van N=5 in opdracht van Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Wonderkamers van Kiss the Frog in opdracht van Gemeentemuseum Den Haag.
Benieuwd naar de juryrapporten? Nee? Hier zijn ze:
Zilver – Tweet, Chat, Like & Drive
Bureau: N=5 Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Social media en verkeer gaan niet samen. Om de doelgroep dit te laten ervaren heeft N=5 een cross-platform game ontwikkeld. De game is enorm interactief en maakt gebruik van smartphone en desktop om te ervaren hoe gevaarlijk het is om social media te gebruiken tijdens het autorijden. Op een leuke en creatieve manier is er een koppeling gemaakt tussen wat je ‘in real life’ doet en welk effect je hiervan in de game ervaart. Door interactie met je vrienden krijgt het spel een extra dimensie. De stijl waarin de game is uitgevoerd is helemaal van deze tijd. De gedragsintentie van de 70.000 spelers is op een positieve manier beïnvloed.
Zilver – Wonderkamers
Bureau: Kiss the Frog Opdrachtgever: Gemeentemuseum Den Haag
Het Gemeentemuseum Den Haag en Kiss The Frog hebben met Wonderkamers een extra dimensie toegevoegd aan het museumbezoek van kinderen. De collectie wordt spelenderwijs gepresenteerd en stelt kinderen in staat op een interactieve manier kunst te beleven. De ontwikkeling van Wonderkamers is 2 jaar geleden begonnen. Alle afdelingen van het museum zijn in dit proces actief betrokken en dat is zichtbaar: Er is een connectie met het museum zelf en de collectie. Fysieke en virtuele kunst komen op een interactieve manier bij elkaar. Kinderen worden op een intelligente manier door het museum gemanaged. Wonderkamers heeft genoeg diepgang en variatie om voor terug te komen. Het spel stop niet in het museum, je kunt thuis verder spelen. Wonderkamers is van groot belang voor het Gemeentemuseum den Haag. Het is geen campagne maar een permanent onderdeel van het museum. De jury is van mening dat Wonderkamers in staat is om – door de inzet van een game – kunst en museumbezoek leuker te maken.
Goud – Aviation Empire
Bureau: Little Chicken i.s.m. Monpellier Venture Opdrachtgever: KLM Royal Dutch Airlines
KLM gelooft in gaming. Ze hebben games als strategisch marketinginstrument omarmd en willen hiermee een nieuwe doelgroep aanspreken. Deze inzending is dan ook meer dan een campagne, het is onderdeel van de lange termijn strategie van KLM. KLM en Little Chicken hebben met Aviation Empire een volwaardige game ontwikkeld. Het spel is samen met de gebruikers is ontwikkeld en dat is zichtbaar; Gameplay en de gebruiker staan op de eerste plaats, het merk is dienstbaar. De game verbindt online en offline en heeft veel sociale interactie. Middels in-game aankopen wordt een deel van de investering in de game terugverdiend. Het resultaat is indrukwekkend; de game is inmiddels meer dan een kwart miljoen keer gedownload en spelers komen terug om de game te spelen.