“School is een prima plek om lekker te experimenteren, maar het is lastiger om vervolgens een game daadwerkelijk aan de man te brengen. Daarom was dat ons streven toen we één dag per week opofferden om Fishy Waters te maken.” Aan het woord is Fabian van Dommelen, oud HKU student die samen met zijn medeleerlingen Joris van Leeuwen en Ivo van Dijk de game Fishy Waters maakte tijdens zijn studie. “We gingen voor een simpel spelletje, toegankelijk voor iedereen. Getest op jonge broertjes, neefjes en nichtjes om te kijken of iedereen het kon snappen en volgen. En toen we het af hadden, enkele maanden na onze geprikte datum… Lieten we het liggen. Verkopen bleek lastiger dan verwacht.”
Het duurde nog eens diekwart jaar voordat het drietal de game alsnog wist te slijten via FGL, de bemiddelaar tussen developers en gameportals. “Het was geen geweldig hoog bedrag, maar we waren blij dat we de game toch nog hadden verkocht”, zegt Van Dommelen. De game vond een thuisbasis op Kongregate en Newgrounds waar het binnen de kortste keren in de Top 10 van meest gespeelde spellen stond. “Niet het grootste succesverhaal van Nederland, maar je moet ergens beginnen he?” Het drietal weet nog niet wat de toekomst brengt: “Het is nog afwachten of we verder gaan. Joris heeft inmiddels een baan, en ik ben bezig met verschillende spelconcepten, om daar dan vervolgens teamleden bij te zoeken.”
Wat is Fishy Waters voor soort game? “Vang vissen, verkoop ze en upgrade je boot om steeds meer zeeën en diens exotische vissen te ontdekken! Je trekt er op uit nadat de heldin van het verhaal haar vader ziet opgeslokt worden door een gigantische Kraken. Met slechts een lekkend bootje en een gammele stok als hengel heeft ze een lange weg te gaan om wraak te nemen op haar vader en hem te bevrijden van het monsterlijke zee beest.” Check deze review van anderhalve minuut:
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Ol3dfWM4QWg’]