Hij komt er bijna aan: Reign of Bullets, van Critical Bit. Het is een shoot ‘em up met rpg-elementen die worstelt met Steam Greenlight. Dat tij moet keren en daarom presenteert het team een soort Indie Koffietijd: een serie video’s waarin de laatste ontwikkelingen van de game besproken worden. “Straks doen we dat ook in het Engels, zodat iedereen kan genieten van mijn heerlijk Nederlandse accent.”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=9W5rEl6dXOk’]
Teveel om op te noemen, krijgen we als antwoord op de vraag wat er precies aan Reign of Bullets is veranderd sinds december. De pacing is sneller en, onder het mom van ‘meer is beter’, het aantal vijanden op het scherm is verhoogd. Daarnaast bewegen de vijanden sneller, maar zijn ze iets zwakker gemaakt, zodat spelers nog wel kunnen winnen. “Ook hebben we vijanden toegevoegd die we liefkozend ‘cannon fodder’ noemen. Ongevaarlijk, maar in grote groepen zorgen ze voor mooi vuurwerk”, zegt Friso Roolvink, medeoprichter van ontwikkelaar Critical Bit.
Het idee om de pacing te verhogen, komt vanuit de community en testsessies. “We hadden zelf heel duidelijk de visie dat de game toegankelijk zou moeten zijn voor een brede doelgroep, daarom hielden we het bewust wat langzamer en gemakkelijker. Langzamerhand kwamen we er door vele testsessies achter dat de game eigenlijk gewoon een beetje saai was door de lage snelheid. De visie op de game is nog steeds hetzelfde, alleen beseffen we nu dat toegankelijk niet perse hetzelfde hoeft te zijn als langzaam en saai.”
Voor een nieuwe feature heeft het team zich laten inspireren door de uitbreiding van Diablo III, Reaper of Souls. Per level kun je de moeilijkheidsgraad oprikken, waar voor je aan het einde beloond wordt. “Soms kwam het voor dat de speler na een upgrade een aantal levels lang uit zijn neus kon vreten, dat is niet spannend. Deze feature implementeren we, omdat het ontzettend veel tijd kost om alle wapens en upgrades in de game te balanceren. Daarnaast geven we de speler graag zo nu en dan het gevoel van ‘overpowered’ zijn.”
Reign of Bullets staat nu in Steam Greenlight. In één weekend tijd hadden de jongens zo’n duizend groene duimen verzameld. “Dat was ongeveer een maand geleden. In de tussentijd zijn er zo’n tweehonderd votes bijgekomen en is percentage ‘yes’ votes ten opzichte van totaal aantal votes gedaald van veertig naar 27%. Het gaat nu dus erg langzaam en we moeten dus dingen ondernemen om de aandacht op de Greenlight page te vestigen.” Eén les is in elk geval geleerd: Steam-gebruikers bepalen binnen een seconde of de game wat is of niet. “Als de thumbnail hen niet aanstaat, is het al een ‘nee’.”
Critical Bit is voornemens er alles aan te doen het tij te keren. Ze tonen door middel van video’s en blogposts meer van de game en z’n ontwikkeling. De video’s noemt Roolvink ‘Indie Koffietijd’. “De eerste aflevering was Nederlands gesproken om even te oefenen, maar de eerstvolgende wordt een Engelstalige. Dan mogen onze volgers genieten van mijn heerlijke Nederlandse accent.” Verder is er nu een beta test: voor spelers de kans om een vroege versie gratis te spelen en voor hen weer een goede gelegenheid om feedback te verzamelen.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=L5m3H-mk6ds’]