Westerado van Ostrich Banditos: eind vorig jaar door de jury van de Dutch Game Awards uitgeroepen tot de beste browser game van 2013. Twee miljoen plays later werkt het team aan ‘Westerado 1.5‘, een flinke update die de game klaar moet stomen voor een release op Steam.
Wat kunnen we verwachten van Westerado: Double Barreled?
John Gottschalk, “Founder, Game Designer & Business Dude” van Ostrich Banditos: “Double Barreled neemt het verhaal en de wereld van de eerste Westerado en borduurt daarop voort met nieuwe content op elk niveau. Meer unieke karakters, meer actie scenes, meer gebieden om te verkennen en, zoals de titel verklapt, meer wapens. Alles krijgt een extra laagje polish, en natuurlijk voegen we alle onderdelen toe die horen bij een downloadable titel: controller support, save files, fullscreen support en achievements. Het wordt de uitgebreide, verbeterde en glimmende versie van Westerado.”
Hoe is de deal met Adult Swim tot stand gekomen en wat houdt ie in?
“Zodra Westerado uitkwam op Adult Swim’s flash portal is gesproken over een downloadable versie. We hebben in een jaar tijd twee miljoen unieke spelers gehad, en velen daarvan vonden Westerado goed genoeg om voor te betalen. Veel mensen wilden er geld voor neer leggen met de toevoeging van save files, controller support en een fullscreen optie. Dat klonk voor ons al veelbelovend.”
“Daarnaast hadden we enorm veel ideeën voor het Wilde Westen en konden maar een fractie daarvan in de browser versie proppen. We hadden toen slechts vier maanden, maar nu hebben we genoeg tijd om zoveel mogelijk ideeën in het spel te stoppen en alles te stroomlijnen en op te poetsen. Voor ons kwam alles perfect samen: wij wilden een nieuwe Westerado maken, de fans wilden meer Westerado spelen, en Adult Swim wilde games naar Steam brengen.”
Ostrich Banditos bestaat toch nog steeds uit studenten? Hoe gaan jullie dit aanpakken/combineren?
“Ostrich Banditos bestaat op dit moment uit drie vierdejaars HKU studenten en twee alumni. We hebben vorig jaar ons bedrijf vanuit school kunnen runnen en hebben daarmee onze studiepunten verdiend. Dat doen we nu opnieuw, totdat we afstuderen in juli. Na het afstuderen knallen we gewoon verder als bedrijf. We kunnen tot nu toe leven en werken van het maken van games en dat voelt ontzettend goed. Het zou geweldig zijn als we dat met de release van Westerado: Double Barreled kunnen voortzetten.”
De release staat gepland voor eind 2014 staat. Wat moet er allemaal gebeuren en waar zit het meeste werk in?
“We besteden deze keer meer tijd aan opzet, contentproductie en testing, en verliezen daardoor minder tijd aan bug-hunting en gebrekkige organisatie. De flash versie van Westerado is in een korte tijd met veel momentum gemaakt. Ondanks de bugs en performance problemen die de game nog had, hebben we hem toch afgemaakt en uitgebracht. Deze keer hebben we meer tijd gestoken in het opzetten van een efficiënte workflow en code geherstructureerd zodat alles vloeiend en met zo min mogelijk problemen draait.”
“Daarnaast heeft Westerado altijd al veel content gehad, en daar gaat alleen maar meer van komen. Alle nieuwe content die we maken moet goed getest en opgepoetst worden, en de bestaande content trekken we naar de nieuwe standaard. We willen er voor zorgen dat spelers nog meer in de wereld getrokken worden en gemotiveerd zijn om alle mogelijke opties in de game verkennen.”