Die foto daarboven? Dat ben ik. In mijn mooiste bikini zwem ik door het warme water en maak een selfie bij een verzonken standbeeld. In World of Diving van Vertigo Games kan dat. Nog niet op deze locatie, maar binnenkort wel. Hoe zit dat? De game gaat in gedeeltes ‘open’. Koop nu de game en je krijgt een eiland met een huis en zwembad. Hier maak je een avatar en beginnen de eerste duiken. Nog niet in zee, maar in het zwembad. Als teaser kun je een grot inzwemmen die uitkomt op een glazen tunnel met uitzicht op de zee daarachter. Over een tijdje gaat dat gedeelte open en mag de speler écht duiken in de open zee.
World of Diving heeft een bewogen ontstaansgeschiedenis met een mislukte Indiegogo-campagne en een geslaagde Steam Greenlight procedure. Er heeft zich inmiddels een actieve community gevormd rondom de game die zich op de landingspagina al een tijdje bezig houdt met het ontwerpen van avatars en het discussiëren over nieuwe ingame content. Zij krijgen nu dus toegang tot het eerste deel van de game. World of Diving heeft Oculus Rift ondersteuning en hoewel de VR bril nog niet commercieel uit is, zijn er genoeg Kickstarter-backers en andere early adaptors die zitten te springen om nieuwe content.
Wij kregen vorige week een demo met de Rift en zijn zeer te spreken over de ervaring. World of Diving is een sterk argument voor de kracht van Virtual Reality. De actie is langzaam genoeg om niet tot misselijkheid te leiden en er is onderwater genoeg te zien en te doen om het interessant te houden. Denk aan opdrachten als het fotograferen van onderwaterflora en -fauna en de jacht op schatten. De game is gebouwd in Unity en ziet er prima uit. Details als golven die ver boven je breken en de levendige wereld in de diepte maken het een geloofwaardige ervaring. De kalmerende klanken van de soundtrack van Jonathan van den Wijngaarden doen de rest.