Een kleine maand geleden stonden de makers van FRU op het podium tijdens Control Gamelab, als winnaars van de Kleine Uil 2014. Deze week was hun podium een stuk internationaler: de wereldwijde gamespers. Kinect-game FRU wordt officieel een Xbox One-game.
Het kan snel gaan. Van een 48-uurs gamejam in januari naar een internationale Microsoft-presentatie in maart. Sommige leden van het 7-koppige NHTV-studententeam hebben nog wat moeite het echt te geloven. “Hoe zijn we hier beland?”, vroeg 3e jaars David Oppenberg zich af. Voor zijn landgenoot Chris Kokott is het helemaal onvoorstelbaar: hij is eerstejaars.
FRU is dan ook bijzonder. Het is een van de eerste games die van Kinect meer maakt dan de verplichte afstandsbediening waar eigenlijk niemand op zat te wachten. Geen wonder dus, dat Microsoft het spel maar wat graag opnam in zijn verse indie-programma ID@Xbox.
Opgepikt
Mattia Traverso, een Italiaanse NHTV-student met een reeds flinke staat van dienst en duidelijk de officieuze leider van de club, legt uit hoe het contact met Microsoft tot stand kwam. “Nadat we de trailer online hadden gezet werd die opgepikt door Rock Paper Shotgun (“Fact: Fru is the best idea“) en Joystiq. Van daaruit namen meer en meer andere sites het over en begonnen Xbox-gebruikers erover te tweeten. Die tweets kwamen bij Chris Carla terecht, de baas van ID@Xbox. Die heeft toen contact met mij gezocht via twitter en daarna hebben we een uitgebreide Skype-call gehad.”
Die leidde er dus toe dat Microsoft het team opnam in het ID@Xbox-programma. Traverso: “Dat betekende dat we ineens toegang hadden tot dev kits, de nieuwe Kinect en we zonder publisher in de shop terecht kunnen.”
En nu?
Een sterk concept, een bijna nog sterker proof-of-concept, dev kits, een zo goed als gegarandeerde plaats in Microsofts store — wat kan er nog mis gaan? Nou, er is dit probleempje: alle teamleden zijn student. De game moet natuurlijk nog wel gemaakt worden en de vraag is of de NHTV’ers de ontwikkeling met hun studie kunnen combineren.
Robin-Yann Storm, de Nederlander van het groepje in San Francisco: “Het is nu echt een wervelwind waar we inzitten. Als we straks weer thuis zijn, gaan we het eens uitzoeken.” Traverso: “De school is erg ‘supportive’. Veel van de docenten komen uit de gamesindustrie en kunnen ons echt helpen dankzij hun ervaring. Wellicht valt het te regelen dat het development meetelt voor de opleiding, maar daar kunnen we nog niets over zeggen.”
En dan, bijna in koor: “Maar zelfs als we vakken mogen overslaan, willen we wel naar de colleges.” Een opvallend, maar oprecht compliment voor de IGAD-opleiding van de NHTV.
Rookpauze
Overigens had het weinig gescheeld of het concept voor FRU was nooit bedacht. Traverso: “We zaten al een uur of tien in de jam en hadden nog steeds niet echt een concept. Toen kwam ‘the famous smoking break’. Ineens zegt Christian [Kokott] dat hij een Kinect bij zich had, wellicht dat we daar iets mee konden doen. Het eerste wat we daarvoor bedachten was een soort Tetris, waarbij de speler het stuk was.”
Een aantal iteraties verder is de speler het level en nog een slag later komt het idee naar boven drijven dat uiteindelijk de basis vormt van FRU.
Traverso: “Even zonder bescheidenheid: het was een briljant idee. Maar nog niet meer dan een idee in ons hoofd. Als de techniek niet zou werken, hadden we niets.”
‘Iets speciaals’
Het duurde tot vijf uur ‘s ochtends op zondag voordat programmeur Kokott klaar was met zijn ‘magic’, zoals de rest van de groep het noemt. Traverso: “Ik was kapot, we hadden totaal niet geslapen. Maar toen het eenmaal werkte ging ik uit mijn dak. Ik stond te springen van adrenaline.” David Oppenberg: “We wisten toen meteen: we hebben iets speciaals te pakken.”
Hoe dat speciaals er straks uit gaat zien op de Xbox One is nog niet bekend. Traverso: “We zitten nu nog in de pre-productie fase. We hebben een proof-of-concept, eigenlijk niet meer. De nieuwe Kinect biedt ook nieuwe mogelijkheden die we willen verkennen. Zoals multiplayer — we kunnen nu onderscheid maken tussen verschillende personen. We denken nu aan vier tot vijf uur gameplay.”
De groep, die zich Through Games noemt (Through – FRU, u snapt hem?), hoopt de game ergens in 2015 te kunnen releasen.