Een aantal jaren geleden zag je Kellee Santiago voornamelijk in de Indie Summit. Dit jaar deelde ze in de Business, Marketing & Management-track haar ervaring met een jaar OUYA.
Santiago is Head of Developers Relations bij OUYA. Een baan waar ze in eerste instantie van dacht dat ‘ie niet al te moeilijk zou zijn. In haar ogen bood OUYA een goed alternatief voor het traditionele publishermodel dat voornamelijk goed is voor de publishers, maar niet voor de developers. Founder Julie Uhrman wilde met de nieuwe console de huiskamer open gooien voor developers. Dat idee was zo developer-vriendelijk dat ze vanzelf wel zouden komen. “Not so much”, geeft Santiago eerlijk toe.
Naast de hardware lanceerde OUYA ook het Free the Games Fund. Developers met een geslaagde Kickstarter kunnen bij het fonds aankloppen om de opbrengst te matchen. En dat geld hoeft niet terugbetaald te worden. Zo’n mooi aanbod moest developers toch enthousiast krijgen? Wederom bleek het antwoord “Not so much”. Veel developers vonden het minimum fundingbedrag van 50.000 dollar te hoog. Daarnaast waren er andere regels die het fonds niet populair maakten.
Nieuwe start? Not so much.
OUYA heeft de feedback voor zowel de console als het fonds serieus genomen. De store heeft een complete restyle gekregen. Santiago: “Heb je je OUYA een tijdje niet gebruikt, zet ‘m binnenkort weer eens aan. Het is de moeite waard.” Ook het ratingsysteem is gewijzigd en het minimum fundingbedrag voor het fonds verlaagd. Maar daar blijft het niet bij. OUYA gaat de games ook via de hardware van derden aanbieden. De MOJO-console van Mad Catz is de eerste. Als laatste vertelt Santiago dat het free to try-element voor OUYA games vanaf april optioneel is. Allemaal dingen die developers opnieuw enthousiast moeten maken voor de Android console. Maar te oordelen naar het matte applaus: “Not so much”.