Een groepje bestaande uit IGF-genomineerden en Kleine Uil-winnaars liet dit weekend zien dat je ook in 24 uur een complete game kunt maken. Hun Queer verdiende dan ook de hoofdprijs volgens de overige deelnemers van de Games [4Diversity] Jam.
In de aula van het Nederlandse hoofdkantoor van Amnesty International wierpen in totaal 50 developers zich op het vraagstuk rond diversiteit in games, en dan met name op het gebied van LGBT en gender. De meeste teams werkten dat thema vrij concreet uit door bijvoorbeeld de speler in een rol te dwingen van een seksuele minderheid. (Zelf was ik ook deelnemer en ons team had een stuk abstractere benadering: een homogene groep vogels moet ervoor zorgen een grote, heterogene zwerm te worden om te overleven.)
De groep achter Queer was samengesteld rond SassyBot Studio, de makers van IGF-nominee ATUM en bevatte ook mensen achter Kleine Uil 2014-winnaar FRU. In Queer kiest de speler voor één van de drie characters. Spelen met de straight white male maakt het spel een heel stuk makkelijker dan met een vrouw, laat staan met de queer uit de titel. Voor de dialogen plukten de makers hate-comments van het net, redelijk effectief want als speler wind je je daar behoorlijk over op.
Tino van der Kraan, woordvoerder van het winnende team: “Mensen kunnen nog steeds niet zichzelf zijn. Met Queer willen we spelers die niet te maken hebben met vooroordelen laten zien hoe het is als je aan de andere kant staat.”
Op www.gamesjam.nl/games is een aantal games te bekijken en te spelen. De Games [4Diversity] Jam krijgt op 22 en 23 maart een vervolg in San Francisco. Tijdens die jam gaan Amerikaanse deelnemers verder met het uitbouwen van de bevindingen van de jammers in Nederland.