More

    Column • Focus of Controle? Groeien of dichtslibben — door Jurriaan van Teunenbroek (Youdagames)

    Je begint enthousiast aan een game. Of misschien wel je eigen gamebedrijf. Je start met een man of drie. Er is geen kantoor, geen telefoon buiten je eigen mobiel en geen koffiezetapparaat. Wat er wel is, is de drive om een game te maken en een groot publiek te bereiken.

    De game gaat live en werkt. Mensen blijken het leuk te vinden en geven geld uit aan je game. Het succes begint te komen. Ervaring leert dat je in dit dynamische proces vaak geen tijd meer neemt om na te denken over wat je nu eigenlijk wilt. ’Waar kom ik vandaan en hoe heb ik dit bereikt?’ Je verdient nu immers geld, dus je zal wel iets goed hebben gedaan. Je gaat door. Je neemt mensen aan, huurt een leuk kantoor en koopt een koffiezetapparaat…

    jurriaan van TeunenbroekBij Youdagames zijn we tien jaar geleden door dit hele proces gegaan. Steeds meer mensen, steeds meer projecten, steeds meer… meer. Terugkijken deden we zelden of nooit, want er was altijd werk aan de winkel. Tot een jaar of twee terug. De kosten van Youdagames waren enorm, er stonden op een goed moment meer dan zestig mensen op de payroll in binnen- en buitenland. We zaten in een prachtig kantoor en de koffie vloeide rijkelijk. De markt was in beweging, en vloeide ook, van links naar rechts… sneller dan ooit. En dan moet je snel schakelen.

    Schakelen in een fiatje met drie mensen is moeilijk, maar te doen. Schakelen met een vrachtwagencombinatie met meer dan zestig is bijna onmogelijk.

    In al die jaren zijn er verschillende mensen met verschillende disciplines geweest. Die van mij lag in creatie en het aansturen van teams. Die van andere lag bij finance, business development, legal etc. Nu is alles anders. We hebben sinds Augustus 2013 een nieuwe aandeelhouder en er zijn veel mensen boven uit de organisatie vertrokken. Hield ik me voorheen vooral bezig met creatie en het managen van de verschillende teams, nu heb ik als Managing Director met meer disciplines te maken: van salarisadministratie tot betalingen, van organisatie tot strategie. Nog altijd zijn we bij Youdagames een team, maar door mijn nieuwe positie heb ik plotseling te maken met een overvloed aan nieuwe informatie.

    Een paar kleine voorbeelden: we bleken veertien unieke telefoonnummers te hebben op kantoor. Er heeft dus ooit iemand bij Youdagames besloten om dit aan te schaffen. De realiteit is dat er dertien gloednieuwe telefoons staan, zonder stekker in het stopcontact. Ik besef nu dat we hier iedere maand tweehonderd spelletjes extra voor moeten verkopen. Ook hadden we softwarelicenties voor honderd man, terwijl er maar vijfentwintig developers gebruik van maakten; weer zeshonderd spelletjes extra.

    En er zijn duurdere voorbeelden. Twintig servers in een rack in een hosting ruimte onder de grond waarvan er maar twee werden gebruikt: zeg maar rustig drieduizend spelletjes.

    De belangrijke vraag: kies ik voor Focus of Controle?

    Het kost bakken met tijd om al deze zaken in de gaten te krijgen en te houden. In die tijd zijn ik en een aantal anderen binnen Youdagames niet meer bezig met datgene waar we pretenderen goed in te zijn: spelletjes maken. Aan de andere kant, als we op dit soort dingen al geld lekken, waarop nog meer? En hoeveel meer moeten we verkopen om positief te blijven draaien?

    Een ding kan ik met zekerheid zeggen: de afgelopen jaren hebben we bij Youdagames ontzettend veel geleerd en die kennis willen we delen. Met iedereen die wil luisteren. Maar laat het enthousiasme en zelfvertrouwen bij start-ups vaak zo groot zijn, dat ze dát niet willen. Het enige wat dan overblijft is om het te laten gebeuren, te genieten door te zien hoe sommigen extreem succesvol worden, en te helpen daar waar we merken dat anderen in de problemen komen.

    Ik zeg… Focus! Maar probeer de controle niet te verliezen.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=LQ05pl81N7g’]

    Lost Oddies van Youdagames is gratis te downloaden voor iOS en Android.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img