De space shoot ‘em up Roche Fusion, gemaakt door drie freelance gamebouwers die zich Amulware noemen, is in publieke beta gegaan. Het team is benieuwd wat spelers van de game vinden. “We geloven in een open ontwikkelproces”, zegt freelance graphic- en gamedesigner Heiny Reimes. Roche Fusion is geboren als hobbyproject, maar nu al uitgegroeid tot een volwaardige game.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=yrSEcTikaO0#t=12′]
De trailer van Roche Fusion fungeert bijna als een raam met uitzicht op de jaren negentig, waar de shoot ‘em up één van de meest populaire genres was. Roche Fusion is een space shoot ‘m up die het beste van de klassieke spellen in dit genre combineert met nieuwe ideeën en moderne graphics. “De grafische stijl wordt geïnspireerd door Geometry Wars en Tron”, zegt graphic- en gamedesigner Heiny Reimes. “Waar mogelijk willen we er nog iets meer vuurwerk in stoppen.”
Het doel van Roche Fusion is om alle elementen die de oude klassiekers goed maakten, zoals epische bazen, bonus levels, upgrades en super wapens, te combineren met moderne, populaire gameplayconcepten. “Dan moet je denken aan dingen als procedureel gegenereerde gameplay en regenererende schilden”, legt Reimes uit. “Daarbovenop maakt het spel natuurlijk gebruik van de moderne hardware om zo een uniek mogelijke grafische stijl op het beeldscherm te tonen.”
Roche Fusion is als hobbyproject gestart door Paul Scharf en Tom Rijnbeek, beiden studenten Game and Media Technology aan de Universiteit van Utrecht. Ze bleven de lat voor elkaar alsmaar hoger leggen en kwamen daardoor ‘in een opwaartse spiraal’. Het enige wat nog in de weg stond, was een grafische stijl, aangezien ze allebei programmeurs zijn. “Omdat ze grafisch niet bijzonder sterk waren, maar wel serieus en gedreven, werd ik erin gezogen”, geeft Reimes toe.
“Ikzelf ben constant op zoek naar mensen om mee samen te werken, omdat ik overloop van ideeën maar die niet alleen kan uitwerken. Ik ben sterk in gamedesignideeën en op grafisch vlak, maar programmeren zal me nooit lukken.” Om deze reden is Reimes bijna iedere maand bij de netwerklunches van de Dutch Game Garden om mensen te vinden die minstens zo serieus en gedreven zijn als hijzelf. Reimes, Scharf en Rijnbeek hebben elkaar dan ook leren kennen tijdens één van de maandelijkse netwerklunches.
Op één van deze lunches kwam Reimes dus Scharf tegen, die zijn nieuwste game van toen toonde. “Het spel zag er alles behalve commercieel uit, maar zijn instelling was overduidelijk de juiste. Mijn instelling was eerst te laten zien wat ik voor ze kon betekenen, zodat ik ze later kon vragen aan één van mijn concepten te werken. Simpelweg dingen doen voor anderen is voor mij dé manier om te zien of ik met iemand kan samenwerken.”
Hun eerste ontmoeting was positief. “De communiciate verliep vlot en er werd al meteen hard gewerkt, dus dat was voor mij het teken dat dit ging werken.” De beta van Roche Fusion vind je hier. De ontwikkelaars zijn benieuwd naar de feedback van spelers, want “we geloven in een open ontwikkelproces”. Er zijn behoorlijk wat verbeteringen aangebracht tegenover de eerdere alpha versie, die al eerder te downloaden was.