Grote partijen die indie developers het hof maken — na Sony en Microsoft sluit ook Spil Games aan bij die trend. Met een nieuw systeem maakt het developers eenvoudig extra inkomsten te vergaren middels 30 seconden-commercials in de games.
Het idee is simpel: developers kunnen middels een API commercials triggeren, bij voorkeur op cliffhanger-momenten in de game, aldus Spil. Vervolgens publiceren ze de game op het Spil-platform, dat volgende de publisher een bereik heeft van 180 miljoen spelers wereldwijd. De developers behouden hierbij het IP van de games.
Erik Goossens, CEO van Spil Games: “We hebben het Spil Games Platform speciaal ontwikkeld om indie developers aan te spreken die behoefte hebben aan een andere, betere manier om hun omzet te verhogen en in contact te komen met een grote, nieuwe en geëngageerde doelgroep. Alle inzichten en ervaring die we de afgelopen jaren opgedaan hebben – van informatie over onze 180 miljoen maandelijks actieve gebruikers tot de nieuwe reclametechnologieën – zijn gecombineerd in een businessmodel dat indie developers de kans geeft om te groeien. In onze ogen is dit een enorm winstgevende nieuwe bron van inkomsten voor deze developers.”
Wat de exacte inkomsten zijn voor developers geeft Spil niet prijs, maar volgens Hunter Hamster Studios, dat meedraaide in de pilot, gaat het om substantiële extra opbrengsten.
Indie developers die geen bezwaar hebben tegen commercials in hun games, kunnen contact opnemen met Spil. We hebben het bedrijf nog wat extra vragen gesteld, zo zijn we benieuwd of developers controle hebben over het type commercials dat getoond wordt. Als we een reactie hebben, zullen we dit artikel updaten.