Na het succes van Halo: Spartan Assault op Windows 8 devices, kwam het voor niemand echt als een verrassing dat de game de sprong naar de consoles maakte. Het was een duidelijk teken van vertrouwen dat 343 Industries de omzetting liet uitvoeren door Vanguard Games. En waarom ook niet? De Amsterdamse studio heeft genoeg ervaring met consoledevelopment door de releases van Greed Corp en Gatling Gears. Bovendien was de Windows 8 versie goed ontvangen door pers en publiek. Net voor de kerst kwam Spartan Assault al uit voor de Xbox One en nu is het de beurt aan de 360, met als belangrijkste toevoeging co-op.
De consoleversies worden wat minder positief ontvangen. Het grootste kritiekpunt is dat de game aanvoelt als een mobiele game. Iets wat Vanguard nauwelijks kwalijk te nemen valt omdat Spartan Assault vanaf het begin is ontwikkeld met het idee om speelbaar te zijn op touch screens. Martin de Ronde zei in een interview daarover: “Toen we begonnen waren er nog geen Windows 8 touch devices. Het eerste deel van het development hebben we dan ook gewoon gewerkt met controllers. Toen we eenmaal de devices in handen hadden, zijn we maanden bezig geweest met het tweaken van de besturing. Het was ongelooflijk lastig om die echt goed te krijgen, maar het is wel gelukt.”
Spartan Assault is dus een top down twinstick shooter in het universum van Halo, een concept dat misschien wat lastiger te verkopen aan het trigger happy FPS publiek op Xbox. De omzetting is overigens prima gedaan, de eigen Blue engine toont zijn flexibiliteit en bewijst dat de Dutch Game Award voor Best Technical Achievement terecht was.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=-71-iZbJAi8′]