Barry Kostjens en Ricardo de Zoete hebben onlangs de 1.5 versie van Push Panic! uitgebracht voor iOS. iPhone 5 compatibiliteit, 60 fps en een switch naar gratis zijn de grootste veranderingen die de game meteen een mooie feature bij Apple opleverden. Door deze vernieuwde versie groeide het aantal spelers binnen een week met anderhalf miljoen en dankzij in-game advertenties via Chartboost een omzet van 10.000 euro.
Het succes is ook opgemerkt door minder frisse figuren. Het bedrijf Run Games Inc heeft de naam, het logo, de beschrijving en de screenshots van Push Panic gepikt en heel brutaal onder hun eigen naam gepubliceerd in Google Play Store. De app (met 989 kb veel te klein voor een echte game) is malware volgestouwd met reclame en links naar andere downloads. Geen wonder dat veel user reviews verschenen met een vernietigend oordeel en een 1 ster rating.
Heel zuur voor de echte makers die nu bezig zijn met de Android versie van de game. Ricardo de Zoete schrok toen hij erachter kwam dat zijn game was gekloond: “We hebben gelukkig inmiddels heel wat spelers en ook heel wat mensen die op de Android-versie wachten, dus we kregen massaal berichtjes via Facebook en mail over de nepgame. We hebben meteen contact opgenomen met Google en zij hebben ‘m nu uit de Store gehaald.” Ondertussen gaat Run Games Inc. gewoon door met zijn praktijken. Doorklikken op de naam in AppBrain levert nog drie games op van andere developers die schaamtloos worden ingezet als eigen spellen.
De Zoete is nu vooral opgelucht dat de foute Push Panic! is verwijderd. “We kunnen ons nu weer volledig concentreren op het afmaken van de Android-versie. we schrijven de game niet opnieuw, maar passen ‘m wel aan in combinatie met een SDK die zorgt dat het op Android systemen zal werken. Dit is dus ook de freemium versie met ads.”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=lQrW3VrUTOU’]