In de meest opvallende jamlocatie van Nederland, voormalige gevangenis de Blokhuispoort in Leeuwarden, wint Team KeuzeWapen met een puzzel/platformer met een twist. In Oosoom gaat een kind op zoek naar zijn knuffelbeest in een droomlandschap. Hij komt erachter dat de wereld verandert als hij zijn ogen sluit. Designer Thomas Jager legt uit hoe ze op het idee kwamen: “We zaten een tijd te denken in de richting van perceptie, heel letterlijk als in zintuigen. Op gegeven moment kwam de term ‘object permanence’, of met andere woorden ‘Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid?’. Dat hebben we als basis genomen, waarbij we focussen op het sluiten van de ogen om sommige objecten te doen verdwijnen in de wereld zodra je ze niet meer waarneemt.”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=–V54zfUlSU’]
Team KeuzeWapen is een groep derdejaars studenten van de opleiding Communicatiesystemen, Major Game Design & Development aan de Hanzehogeschool in Groningen. Ze werken al een tijdje samen aan een schoolproject dat ze onderbraken voor de Global Game Jam. “We zijn dus al goed op elkaar ingewerkt”, zegt Jager. “Dat was een groot voordeel dit weekend. Doordat we hebben gekozen voor een mix van vertrouwde werkmethodes, bijvoorbeeld door Game Maker te gebruiken, verliep het development best snel.”
Rough Edges
Volgens Jager hebben ze bewust hun tijd genomen om tot het concept te komen: “Een game valt of staat met het concept. Tot elf uur ’s avonds hebben we ongeveer gebrainstormd op de eerste dag en toen hadden we in grote lijnen het idee van Oosoom waarna we met developen konden beginnen. Op zaterdagmiddag, toen de games getest werden, was de game op wat ‘rough edges’ na goed speelbaar. We hadden toen één level. Daarna hebben we nog twee levels toegevoegd, waaronder een tutorial level. Ik ben uiteindelijk heel blij dat we drie levels hebben gemaakt waarin we zelfs nog een extra mechanic introduceren. En voor een game jam game ben ik ook heel tevreden over ons niveau van polish.”
Kattengeluiden
Toch hebben de studenten niet 48 uur doorgewerkt: “We gingen er niet van uit dat we het 48 uur vol zouden houden en nog productief zouden zijn, dus we hebben besloten om beide nachten 4 à 5 uur te slapen, en dat is ook nog gelukt. Dat en vele koppen koffie heeft gezorgd dat we niet eens meer een dipje hebben gehad qua productiviteit.” En er was zelfs genoeg tijd voor een geintje: “Je moet wel plezier hebben in wat je doet dus deden we flauwe dingen als een livestream starten met onzin erin en kattengeluiden samplen in de soundtrack.”
En dan de grote vraag, gaat Team KeuzeWapen verder met de game? “Vooral nu we gewonnen hebben en we bevestiging hebben dat het een leuk concept is, zijn we erg enthousiast om er mee verder te gaan. Op dit moment heeft iedereen van het groepje wel zijn eigen plannen voor de rest van dit schooljaar, dus Oosoom uitwerken zou een vrije tijdsproject worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat we daar de motivatie voor op kunnen brengen, gezien we elkaar geregeld zien en we inmiddels een workflow hebben die heel efficient is.”
Team KeuzeWapen bestaat uit: Tony Fial, Thomas Jager, Freek Verheijde, Harm-Jan Wiechers. Download de game hier (alleen PC).