Stolen Couch Games heeft zo’n 70.000 stuks van zijn eerste game Kids vs. Goblins verkocht. Medeoprichter Selma Oors: “We waren bang om de game te laten zien, omdat we dachten dat daardoor het oompf-moment zou bederven. En dat heeft een game nodig.”
Het was hun eerste game: Kids vs. Goblins. Een kleurrijk avonturenspel met zowel point-and-click- als rpg-elementen, waar vier jonge strijders het opnemen tegen goblins in een fantasierijke wereld. Als speler kun je met heel veel middelen die goblins omleggen; in totaal bevat de game meer dan zestig soorten spreuken, die allemaal mooi zijn vormgegeven. Een gebalanceerd team (dokter, aanvaller, verdediger) toont al snel de diepte van de gamemechanics.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=HpHxRd8wiCM’]
Maar hoe mooi dit eindresultaat ook is, tijdens het development ging er zo’n beetje alles mis wat er mis kon gaan. “Wat wel heel goed is, want zo leer je het meest”, zegt medeoprichter van Stolen Couch Games Selma Oors. “Het grootste punt was misschien wel de optimalisatie. Toen we hem uitbrachten, lanceerde Apple net twee nieuwe producten. Wij hadden de game gebouwd voor pc en wilden hem ook op iPad 2 uitbrengen – maar die ervaring hadden we nog niet.”
Oompf-moment
Ook qua marketing merkte het team dat het jong en onervaren was. Stolen Couch werkte met een publisher, Crescent Moon Games, die de marketing op zich nam. “Zelf hebben we binnen Nederland onze contacten aangesproken en een releaseparty georganiseerd. Daarvóór waren we eigenlijk heel bang om de game te laten zien, omdat we het idee hadden dat je je product pas moet laten zien op het moment dat het af is en uitkomt.” Van tevoren gaf de ontwikkelaar dus weinig materiaal vrij.
Waar waren ze dan bang voor? “We wilden het oompf-moment niet bederven; een game heeft dat nodig.” Achteraf gezien bedenkt Oors dat het helemaal niet zo werkt. “Als een spel leuk genoeg is, wil de pers er echt wel over schrijven. De releasedate is altijd nog wel nieuws. Maar wij waren er dus een beetje huiverig over.” Crescent Moon Games heeft destijds nog een feature geregeld bij Apple, maar het was eigenlijk kleinschalig. Dat leverde niet veel op: 70.000 stuks zijn er verkocht.
Marketing deed niet niets
Gelijktijdig met de release van Kids vs. Goblins werd er een andere titel groots gepresenteerd in de App Store. “Plus: we hadden de game al een paar keer uitgesteld, dus het oompf-effect was al geminimaliseerd”, zegt Oors lachend. De marketing heeft niet niets gedaan, maar de publisher gaf wel aan dat andere projecten beter liepen. “Dat lag niet aan de game, maar aan de opeenstapeling van dingen. Maar naar ons gevoel deed de marketing niet zo veel.”
Met hun nieuwste project, de Animal Crossing-achtige-game-voor-mobiele-platformen Castaway Paradise, gaat alles anders. Beter ook, zo geeft Oors aan. “Door die game zijn we doelgericht gaan ontwikkelen en keken we naar waar een gat in de markt zit. En dat vonden we dus bij een Animal Crossing-achtige game voor mobiele platformen, want dat is er gewoon nog steeds niet.” Die game moet in 2014 op de markt komen.
[blu_get_posts
title = “Meer in de rubriek Post Nataal”
type_of_post = “post”
type = “list”
show_categories = “2027”
offset = “0”
per_page = “4”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “100”
order_by = “newest”
columns = “2”
remove_load_more =”0″]