De ontwikkeling van het op INDIGO 2013 getoonde maffe multiplayer spel TwinFin is momenteel stopgezet, zo meldt Sander Swinkels, één van de vier teamleden verantwoordelijk voor het spel. “Dat heeft te maken met tijdgebrek door stages en de grote afstand tussen de groepsleden.” Check hieronder de trailer van TwinFin.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=al2_R4m_BzU’]
Het zit de jongens van ontwikkelteam Vlieg-Tuig niet mee. Behalen ze de eerste plek met TwinFin tijdens Summer Game Dev 2013, zijn ze nu niet in staat om het lokale multiplayerspel af te ronden. Dat heeft onder andere te maken met de grote afstand tussen de teamleden: Eindhoven, Rotterdam, Groningen en binnenkort Azië liggen nou niet bij elkaar om de hoek. “Daarbij komt ook dat onze artist het afgelopen half jaar stage liep en het volgende groepslid dus straks in Azië stage loopt.”
TwinFin is een spel waarbij twee spelers samen één vliegtuig besturen. Niet zomaar een vliegtuig, maar eentje die uit twee aan elkaar geplakte vliegtuigen bestaat. Het doel hierbij is om samen een zo hoog mogelijke score te behalen door een parcour van ballonnen te volgen. “Dit klinkt misschien makkelijk, maar doordat het vliegtuig met twee spelers wordt bestuurd, is dit een behoorlijke uitdaging”, aldus Swinkels. Eén miscalculatie heeft vaak al fatale gevolgen.
Geen markt voor Local Multiplayer?
Eerder liet Vlieg-Tuig zich niet tegenhouden door de afstanden tussen de woonplaatsen. “Voor INDIGO hebben we ons best gedaan, maar we merkten ook dat het lastig is om elkaar precies te vertellen wat je in de game wil hebben. Ondanks alle hulpmiddelen, zoals Skype.” Tot slot hebben de jongens ook nog twijfels hoe goed een spel dat alleen voor local multiplayer geschikt is (zoals de game nu is) verkocht kan worden. Zeker met de tendens die online multiplayer heet.
“Momenteel hebben we nog geen lijst van criteria opgesteld wanneer we eventueel door willen gaan met ons project. Ik hoop zelf nog wel een keer met TwinFin door te kunnen gaan wanneer daar de kans toe is, maar hier hebben we het als groep nog niet over gehad.”
De jongens leerden elkaar kennen tijdens Summer Game Dev 2013, waar de game in vijf dagen is gebouwd. “Dat was nog een behoorlijke uitdaging, maar alles verliep voor ons soepel. We kregen een foto te zien van een gekke piloot in een stuntvliegtuig . Vanuit deze foto zijn we gaan brainstormen welke thema’s we hier onder andere uit konden halen.” Een gewoon vliegtuig besturen vonden de jongens te simpel, dus zochten ze naar een leuke twist.
Unieke Gameplay
Tijdens die vijfdaagse ontwikkelingen waren er weinig problemen. “We zijn meteen de eerste dag al aan de slag gegaan met de besturing van ons vliegtuig, aangezien dat het kernpunt is en zijn van hieruit doorgegaan met het toevoegen van gameplayelementen.” Zo hadden ze in het begin het idee dat de speler in plaats van door ballonnen door rooksporen moet vliegen. Maar op dag twee kwamen ze er al achter dat dit te moeilijk was en zijn dus snel overgestapt naar iets dat wel leuk was.
“In het begin dachten we ook aan een soort QWOP met een vliegtuig, en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een vliegtuig dat door twee spelers wordt bestuurd.” Ze hadden zelfs tijd om naar testers te luisteren en feedback te verwerken, wat naar volgens Swinkels één van de redenen is waardoor ze de Summer Game Dev hebben gewonnen. De andere reden was ongetwijfeld dat het een leuk spel is om te spelen; met z’n tweeën één vliegtuig besturen levert unieke gameplay op.