Twee maanden geleden vroegen oprichters Martijn Reuvers en Collin van Ginkel het faillissement aan van gamestudio Two Tribes. Volgens Van Ginkel was de stap onvermijdelijk omdat de lonen van de in totaal tien werknemers niet meer betaald konden worden. “De tegenvallende verkopen van Toki Tori 2 zorgden ervoor dat er niet genoeg geld meer binnenkwam. We konden dan ook niets anders dan een faillissement aanvragen.”
Two Tribes bestaat uit twee BV’s, de publisher en de gamestudio. De gamestudio is nu dus failliet verklaard en de werknemers zijn allemaal ontslagen. Uitkeringsinstantie UWV betaalde tot 1 januari hun lonen. Inmiddels heeft een aantal werk bij andere studio’s gevonden. Van Ginkel: “Two Tribes was altijd al redelijk tech heavy en dus hadden we relatief veel programmeurs. Daar is wel werk voor bij andere studio’s. Sommige jongens werkten al negen jaar bij ons, dus je begrijpt hoe pijnlijk het voor ons was om dit te moeten doen. Gelukkig had eigenlijk iedereen begrip voor de situatie. ”
De publishingtak van Two Tribes, waar het IP van games als Edge, Swords & Soldiers (iOS en Android versies) en natuurlijk Toki Tori zijn ondergebracht, blijft bestaan. De gamestudio kan verder in dramatisch afgeslankte vorm. Van Ginkel: “Two Tribes gaat verder met een core team van drie man. Twee stagiairs, die al bij ons waren, maken hun stage gewoon bij ons af.”
Tegenvallende verkopen
Wat heeft het faillissement nou precies veroorzaakt? Van Ginkel: “Eigenlijk is het een samenloop van allerlei omstandigheden, maar de belangrijkste reden zijn de tegenvallende verkopen van Toki Tori 2. Het is vervelend dat de Wii U zo slecht verkoopt, want als we op dat platform succesvol waren geweest, hadden we die bekendheid wellicht ook kunnen verzilveren op Steam. Nu was het te weinig op beide platformen. We hebben flink ingezet op Toki Tori 2 en als het dan niet lukt, moet je ook eerlijk zijn. We doen echt nooit meer iets met Toki Tori.”
Martijn Reuvers steekt hand in eigen boezem: “We hebben te lang op één paard gewed met Toki Tori. We hebben oogkleppen opgehad in de ruim 18 maanden dat we aan Toki Tori 2 hebben gewerkt. Ik wil nooit meer zolang aan een project werken zonder dat er andere games op de plank liggen om uit te geven. In 2011 hadden we een topjaar en daarna hebben we tot medio 2013 niets uitgegeven.” Toch kan Reuvers het gele kuiken nog niet helemaal loslaten: “Ik zie het wel zitten om nog een Toki Tori 1.5 te maken met de old skool manier van spelen, maar nieuwe wapens en items enzo. Nou ja, voorlopig beginnen we daar niet aan hoor.”
Nu iets heel anders
Het nieuwe project van de Amersfoortse studio is dan ook radicaal anders dan het schattige puzzelkuiken: “We werken een oud concept uit tot een nieuwe game”, zegt Van Ginkel. “Het wordt een 2D side scrolling shooter met de werktitel RE:Wind.” De game wordt gebouwd op de Toki Tori 2+ engine. Waarom niet iets als Unity? “We hebben veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van onze eigen engine. Games maken gaat voor ons dan ook het makkelijkst hiermee, dus waarom nodeloos moeilijk doen? De engine is ook zo flexibel dat we tegelijkertijd voor verschillende platformen kunnen bouwen. We gaan nu eerst voor een goede playable demo, een vertical slice van onze nieuwe game en kijken dan welk platform daar het best bij past.” Reuvers: “We staan zeker open voor Unity hoor. Juist omdat we niet meer alles zelf kunnen doen.”
Wat verwacht Van Ginkel van het komend jaar? “Het is een rare, emotionele tijd geweest de afgelopen weken, maar ik kijk met vertrouwen naar de toekomst. Anders was ik er ook niet opnieuw ingestapt.” Reuvers vult aan: “We brengen dit jaar een compleet spel uit. Verder zijn we met andere developers aan het kijken of we nog titels kunnen omzetten en uitgeven voor 3DS en Wii U. Na RE:Wind willen we ook weer starten met een nieuw project en hopelijk komt er meer financiële rust in de tent.”
Het ‘oude’ Two Tribes heeft 13 jaar bestaan en kent een turbulente geschiedenis. Lees hier het hele interview waarin Collin van Ginkel en Martijn Reuvers terugkijken op de ontstaangeschiedenis van hun studio.