More

    Uit Nu! • De Tumblies game van IJsfontein is een fijne virtuele blokkendoos voor de kleintjes

    De iPad game van De Tumblies, die gisteren werd gelanceerd, is de volgende stap in het transmediale concept van animatie-productiehuis Illuster. IJsfontein tekende voor de productie van deze virtuele blokkendoos.

    Geïnspireerd door de geboorte van zijn zoon en geïrriteerd door het ‘saaiheid van Nijntje’ bedacht producent Ramon Verberne acht jaar geleden het concept voor De Tumblies. Sinds dit jaar zijn de afleveringen van 90 seconden te zien op de Nederlandse tv bij KRO Kindertijd en stijgt het aantal landen dat de serie heeft aangekocht gestaag. In De Tumblies beleven vier figuurtjes kleine, grappige avonturen. De poppetjes bestaan zelf uit een aantal schijven die los op elkaar liggen. Veel van de grappen draaien dan ook om het gemak waarmee die schijven loskomen en weer in elkaar gezet worden. Het is een soort zelfbouwende blokkendoos. Niet helemaal zeker hoe het werkt? Kijk hieronder een trailer.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=J5r3BnnD-Bg’]

    De Tumblies zijn al vanaf het eerste begin bedoeld als meer dan alleen maar een grappige animatieserie voor kinderen van 2 tot 6 jaar. “We zien dit als een echt transmediaal project`, zegt Verberne. “Denk aan een boek vol spelletjes en kleurplaten, merchandising en workshops met levensgrote Tumblies, maar ook aan lespakketten voor in de klas en deze game.” De game is tot stand gekomen door uitgebreide testsessies met de doelgroep. Dat betekende dus met de iPad naar de kleuterspeelplaats en observeren hoe kinderen spelen met de app. Verberne: “Voor de animatieserie hebben we ook dit soort dingen gedaan. Laat kinderen maar spelen met de poppetjes en ze bedenken fantastische dingen die we vervolgens weer konden gebruiken in de productie van de serie.”

    IJsfonteins gamedesigner Evert Hoogendoorn heeft goed gekeken naar de elementen die vaak worden gebruikt in kinderapps: “Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat we ons daar niet aan moeten storen”, zegt hij lachend. “Vaak zie je dat kinderen heel erg aan het handje worden genomen in apps voor hun leeftijd. Grote kleurige knoppen maken dan duidelijk waar ze moeten drukken om de volgende beloning vrij te spelen.” Dat moest dus anders volgens de producenten en het resultaat is een virtuele blokkendoos in een smetteloos witte omgeving. Net als in de animatieserie dus. “Ja herkenbaarheid is belangrijk”, zegt Hoogendoorn. “Kinderen spelen de app omdat ze de serie kennen en leuk vinden. Dan moet je ze ook bieden wat ze verwachten. En dan moeten de Tumblies dus ook uit elkaar vallen als je ze gooit. Dat is de lol van die poppetjes.”

    tumblies2

    De Tumblies-game is gratis te downloaden in Nederland, maar wordt een betaalde app voor alle andere landen waar hij verder uitkomt. Welke landen dat zijn? Alle landen die overgaan tot de aankoop van de serie. Nu de BBC De Tumblies heeft aangeschaft is de verwachting dat snel vele andere volgen.

     [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=TP_Umk5pmm4′]

    Ramon Verberne en Arnoud Rijken van Illuster waren al eens te gast bij Control Gamelab om te praten over De Tumblies. 

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img