More

    Post Nataal • Het succes van Gunslugs geeft OrangePixel extra vrijheid

    Meer dan twintigduizend stuks zijn er verkocht van OrangePixels Gunslugs. “Vooraf hoopte ik op de helft”, zegt oprichter van het eenmansbedrijf Pascal Bestebroer. Binnenkort komt de game ook uit op de PS Vita.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=iMUb2tD-6z0′]

    Gunslugs, een run-and-gun-spel dat uitkwam op iOS, Android, Gamestick en Ouya, heeft in een jaar tijd twintigduizend stuks verkocht. “Dat is meer dan ik verwachte”, zegt oprichter Pascal Bestebroer. “Ik had gehoopt op de helft, dus dat is zeker een grote meevaller.” Het wachten is nu op de PlayStation Vita-versie, nu in de laatste testfases, die wordt ontwikkeld door Abstraction Games. “Ook breng ik hem nog uit op pc en mac in 2014”, vult Bestebroer aan.

    De ontwikkeling van Gunslugs duurde voor OrangePixel-begrippen behoorlijk lang: acht volle maanden. De ontwikkelaar liep namelijk tegen problemen aan die hij niet eerder was tegengekomen; voornamelijk de coöperatieve multiplayer vergde extra aandacht. Door de co-op modus van Nintendo’s New Super Mario Bros.-serie te analyseren, kreeg hij inspiratie dat probleem op te lossen.

    Spam

    Maar die acht maanden hebben hem ook de tijd gegeven om het spel flink onder de aandacht te brengen, door er bijvoorbeeld vaak over te tweeten. Van de eerste versies tot het eindproduct; Bestebroer laat geen moment onbenut zijn game te promoten. “Ook al voelt het als spam om bijvoorbeeld vijf keer per dag op social media te praten over je spel, ik schat dat zestig procent van de mensen het dan nog steeds niet gelezen heeft.” Zijn tip: praat over je spel, zo veel als mogelijk.

    “Ik heb daarnaast contact gezocht met Apple en Google voor een mogelijke feature.” Helaas zei zijn Apple-contactpersoon  dat de kans klein is dat hij een feature zou krijgen, aangezien het spel ook op Android gelanceerd was. “Google was wat makkelijker. Die wilde alleen dat het promotiefilmpje dat op Google Play getoond wordt geen verwijzing had naar andere platformen. Dus het knopje van ‘nu beschikbaar op iOS’ haalde ik er uit en daarna kreeg een feature op de voorpagina.”

    Ouderwets lekker

    Voor Gunslugs had OrangePixel destijds ook contact met uitgevers als Sega en Chillingo. Sega was destijds bezig om een indie-afdeling op te zetten, iets waar de jongens van Picomy met Heroki ontzettend veel aan gehad hebben. Maar Bestebroer had minder geluk. “Het nadeel is gewoon dat dit soort partijen vaak op zoek is naar games voor de casualmarkt: de instant hit. De games die ik maak, vallen daar simpelweg niet onder.” Dus publishers zal hijniet snel meer opzoeken.

    Gunslugs had uiteindelijk zo een goede release, dat het een goede basis gaf om de tijd te nemen voor het vervolgproject: Heroes of Loot. Daarnaast leverde Gunslugs  (ook als ietwat ondergesneeuwde launchtitel voor Ouya) veel naamsbekendheid op voor Orangepixel als maker van ouderwets lekkere actiegames en een opening om zijn games dus naar de consoles te krijgen. Al met al een geslaagd project, die Bestebroer heel wat creatieve ruimte gaf voor de toekomst.

     

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img