[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Y0IwUXIvBuM#t=57′]
Zes man zijn inmiddels opgestapt, maar werk aan CodeImps debuutgame Rampage M gaat onverminderd door. “We werken in onze vrije tijd zonder budget. Vaker dan bij betaalde, full-time banen stoppen mensen er mee en dan moet je weer op zoek naar anderen.”
“We hebben de scope van het project erg groot gemaakt”, noemt CodeImp-oprichter Pascal van der Heiden als verklaring voor het grote aantal afvallers. “Het is veel werk en we werken in onze vrije tijd zonder budget. Dat zorgt er voor dat het development langer duurt en het geeft vaak het probleem dat mensen niet altijd even veel commitment kunnen leveren. Vaker dan bij betaalde, full-time banen stoppen mensen er mee en dan moet je weer op zoek naar anderen.” Door kortetermijndoelstellingen houdt Van der Heiden nu het moraal van het team hoog, zodat er niet nog meer mensen opstappen.
Een klein team onder leiding van Pascal van der Heiden (ex-Triump Studios) werkt op dit moment aan Rampage M: een topdown shooter met een akelige sfeer, vol buitenaardse wezens die je het leven zuur maken. “Het speelt zich af op Mercurius waar voornamelijk mijnbouwbedrijven actief zijn”, legt Van der Heiden uit. “Er wordt een ondergrondse basis van aliëns ontdekt, die bedoeld is als voorbereiding op een oorlog in ons zonnestelsel.” Rampage M zeer fast-paced, bomvol actie en is speelbaar in zowel single- als multiplayer.
Van der Heiden baalt van het problematische ontwikkelproces van Rampage M: “Voor het project betekent het een stapje terug doen. Je verliest capaciteit en moet weer op zoek naar een nieuwe aanwinst. Omdat we met zo’n klein team zijn is het vaak ook zo dat bepaalde disciplines enkel door één man beheerst en uitgevoerd worden. Dan ligt zoiets helemaal stil als die persoon uit het project stapt.” In de toekomst vindt Van der Heiden het daarom belangrijk een goede balans te vinden tussen de beschikbare resources en de omvang van het project. Dat voorkomt zodoende dat de game onnodige vertraging oploopt en dat mensen niet opstappen.
Waarom dan toch beginnen aan zo’n grootschalig project? Van der Heiden denkt dat het komt doordat hij en partner Allert van der Leij uit de professionele gamesindustrie komen (ze werkten bij Triumph Studios) en dat ze daarom meer waarde hechten aan kwaliteit. “We hebben veel wensen, maar die kosten een hoop werk om te realiseren. Er komen in de loop van de ontwikkeling ook veel goede ideeën bij en die vergroten de scope van het project nog meer. Nu moeten we kritisch nadenken over nieuwe ideeën en bepalen of we het werk daarvoor ook echt willen uitvoeren.”
Door goed naar gelijksoortige spellen te kijken, krijgen de makers inspiratie voor hun eigen game. “We bedenken een hoop tijdens het brainstormen. Dan bespreken we dat uitvoerig om te kijken of het zou werken en proberen het uit. Werkt het niet? Dan doen we het niet, of anders.” Voor de omgevingen is gekeken naar soortgelijke spellen als Alien Breed en Alien Swarm. Voor de characters heeft het team andere inspiraties opgedaan: spellen als Doom, Dead Space en Gears of War, maar ook kunstwerken en andere artistieke creaties hebben allemaal een rol in de voorbereiding gespeeld.
Voor dit project wil CodeImp een gratis early release uitbrengen van een paar levels, om daarna te kijken hoe het team verder gaat. Van der Heiden geeft aan dat dit ook besloten is om het moraal hoog te houden; het geeft het team een doelstelling op korte termijn. “Met een early-release hopen we ook veel feedback te krijgen van de mensen die onze demo spelen. Dat werkt ook motiverend, maar is ook erg belangrijk voor ons om te kijken hoe de game bevalt.” CodeImp mikt op een early PC release in 2014.
CodeImp bestaat naast Van der Heiden uit Allert van der Leij, Rex Claussen, Antoine Defarges, Baldi Konijn en Tom Clercx.