Succesvol slaapkamerontwikkelaar Hugo Smits, oprichter van Goodbye Galaxy Games, werkt nu aan Tappingo. Een game die lijkt op Picross, maar daar eigenlijk niets van wegheeft. Verkoopsucces gegarandeerd, denkt Smits. “Voor de zekerheid houden we contact met diverse winkels waar men verwacht dat door Tappingo de hardwareverkoop sterk zal aantrekken.”
Tappingo is een soort kruising tussen Picross en… ja, wat eigenlijk? Hugo Smits, oprichter Goodbye Galaxy Games en bekend van games als Flipper, legt uit. “Het grappige is dat het heel veel op Picross lijkt, maar er in feite niets van wegheeft. Beide games zitten in het ‘reveal-the-picture’ genre, wat weer een sub genre is van puzzelspellen.” Waar je bij Picross moet uitrekenen waar je een volgend blokje zet, gaat dat in Tappingo toch echt anders.
Nieuwsgierig
“Omdat zowel Tappingo als Picross allebei pixel art-plaatjes hebben, lijkt het op elkaar (althans, op screenshots). Echter is het decoderingsysteem en de gameplay mechanic van Tappingo totaal anders.” In Tappingo heb je een grid met daarop een hoop genummerde blokjes die je in lijnen moet omzetten. Het nummer op het blok geeft aan hoe lang de lijn moet zijn. De lijnen blijven automatisch doorlopen, totdat ze ergens tegenaan botsen.
“Dat is ook gelijk waar het puzzelaspect om de hoek komt kijken. Het is zaak om lijnen op precies de juiste lengte te laten stoppen. Bijvoorbeeld door het pad te blokkeren met een andere lijn.” Het idee achter Tappingo onstond eigenlijk vanuit Smits’ nieuwsgierigheid naar waarom puzzelspellen mensen vaak in hun greep houden. “Dus ik heb ontzettend veel artikelen en interviews gelezen. Over heb ik de prachtige Tetris-docu gekeken.”
Nieuw Platform
Waar het precieze idee voor Tappingo vandaan kwam, weet Smits niet meer. “Het schoot eigenlijk ‘ineens’ te binnen. Een zak felgekleurde chocoladesnoepjes later was het prototype speelbaar. Midden in de nacht zoals het een goede slaapkamerprogrammeur betaamt”, zegt Smits met een glimlach. “Ik heb er eigenlijk ook weinig over nagedacht daarna. Soms heb je dat: je bedenkt iets, werkt het uit, en wat je in je hoofd had blijkt te werken; het is leuk.”
Hoe lang Smits al aan Tappingo, kan de ontwikkelaar ook niet precies vertellen. “Ik ben naast het spel ook bezig geweest met het maken van de tools en het framework, aangezien de Nintendo 3DS een nieuw platform voor mij was. Ik denk dat het maken van de game ongeveer vijf maanden heeft gekost. Het prototype had ik gebouwd in januari van dit jaar. In de zomer was het framework af en konden we echt head-on aan de game werken.”
Het spel moet nog door de lotcheck heen. “Aangezien dit de eerste keer is voor Nintendo 3DS weet ik niet wat ik hiervan moet verwachten. Ik hoorde dat het makkelijker gaat dan bij de DS. Omdat dit OS stiekem toch flink wat zaken uit handen heeft genomen.” Is dat de enige reden dat Smits Tappingo voor 3DS ontwikkeld? “Nee, ik ben sinds een eeuwigheid al helemaal verslaafd aan Nintendo’s handhelds. Vroeger als homebrew programmeur en nu dus als professional.”
Rots in branding
Circle Entertainment, een Chinese spellenuitgever, heeft Tappingo als tweede Nederlandse productie in het portfolio opgenomen. Swords & Soldiers 3D ging Tappingo net voor. Smits had al een tijdje contact met de publisher, die bekend staat als een rots in de branding voor kleine en slaapkamerontwikkelaars. “Dat bedrijf mailde me met de vraag of het mijn oudere games mag uitgeven in Japan. Dat is er echter nooit van gekomen, maar Ace Mathician en Color Commando kregen dat voorrecht wel. En Tappingo straks ook.”
Qua verkoop verwacht Smits ‘GTA V-taferelen’. “Alleen minder zichtbaar omdat het download only is. Ik verwacht dus geen lange rijen bij de Mediamarkt. Voor de zekerheid houden we wel contact met diverse winkels waar men verwacht dat door Tappingo de hardwareverkoop sterk zal aantrekken”, zegt Smits met een flinke knipoog. “Verder proberen we er samen met Nintendo alles aan te doen om de e-Shop soepel te laten draaien. We plaatsen dus bijvoorbeeld ook extra servers voor de toestroom van mensen.”