In 2010 begon DoubleDutch Games aan het development van de Flash-versie van Speedrunner. Een jaar later verscheen een HD-uitgave op Xbox Live in Noord-Amerika. De Steam-versie stond oorspronkelijk gepland voor maart 2013. Gamedesigner Casper van Est en programmeur Gert-Jan Stolk werken daar nu al twee jaar aan: “We hopen op een december release.”
Van Est geeft aan dat hij en z’n team te moeilijk hebben gedaan tijdens de ontwikkeling van Speedrunners. “Zeker voor een game voor maximaal vier man, waar je eigen poppetje voor jezelf het belangrijkste is. Het zijn de powerups die het ons nu moeilijk maken.” Mocht je iemand door een muur heen zien glichten, dan is-ie niet aan het cheaten.
Midden 2011 kwam Speedrunner uit op het voor Noord-Amerika exclusieve platform Xbox Live Arcade Indie. Daar behaalde DoubleDutch een klein succes mee: Steam kreeg de game op de radar. Sindsdien werkt Van Est samen met programmeur Gert-Jan Stolk en nog twee andere jongens voor de marketing en het oppoetsen van het uiterlijk van de game. “Daar zijn nu we al twee jaar mee bezig”, geeft Van Est aan. “De game was al goed genoeg toen Steam hem wilde hebben, maar wij vonden van niet”, zegt hij lachend.
Speedrunners is een tweedimensionale racegame voor maximaal vier man, die elkaar kunnen dwarsbomen met allerlei items. Deze vorm heeft de game al sinds zijn initiële release, twee jaar geleden toen Steam interesse kreeg. “Leuk, maar we willen er dan wel online multiplayer aan toevoegen – dan hebben we er echt vertrouwen in. Toen dachten we: dat duurt een half jaartje ofzo.” Twee jaar geleden. “Toen ik je een jaar geleden sprak, was het nog niet honderd procent zeker, omdat we dus nog met de game bezig waren. Dus schreeuwde ik niets van de daken.”
Te ingewikkeld
Sinds eind augustus is de game te koop in Steam Early Access. De singleplayer is er inmiddels uitgesloopt, waardoor de game nu multiplayer only is. Dat leverde wat problemen op. “In eerste instantie gingen we technisch gezien een te ingewikkelde richting in. Sowieso: multiplayer wil je van begin af aan implementeren in je game – anders ben je niet handig bezig. Joost van Dongen van Ronimo Games heeft toen nog wat tips gegeven. Dat heeft enorm geholpen; we zijn toen opnieuw begonnen. Vanaf dat punt ging het heel snel.”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=weRJQ5q36zk’]
Als speler heb je volledig de controle over je personage. “Maar online komt de informatie van besturing naar beeldscherm aan de overkant met vertraging aan. Dat is op zich niet zo erg, want het gaat erom dat mijn eigen poppetje supersnel reageert op mijn input.” Oorspronkelijk bedachten ze één centrale server te gebruiken (je verzendt input, server stuurt bevestiging en actie wordt ondernomen – met vertraging dus). Ze moesten toen allemaal trucjes uithalen om die vertraging te maskeren. “Moeilijk gedoe dus, zeker voor een game voor maximaal vier man, waar je eigen poppetje voor jezelf het belangrijkste is.”
Glitchen is niet cheaten
“Het zijn de powerups die het ons nu moeilijk maken. De grappling hook bijvoorbeeld: wanneer je die afschiet, dan gaat dat ding naar de locatie waarvan het denkt dat de andere persoon is – maar dan is-ie in feite alweer verder. Wat we hebben bedacht: wanneer ik m’n hook afschiet, gaat-ie op mijn scherm redelijk langzaam. Op jouw scherm schiet ik de hook iets later af, maar gaat-ie wel heel snel.” Dat zorgt ervoor dat je tegenstander op hetzelfde moment bereikt wordt op beide schermen. De lag wordt dus in feite in de bewegingssnelheid van de hook verstopt. “Maar soms gaat het niet goed: als je mensen door muren ziet glitchen, betekent dat niet dat-ie aan het cheaten is.”
Van Est geeft de moed in ieder geval niet op. “Speedrunners lijkt wat meer hype te krijgen, mede dankzij YouTube-filmpjes en Twitch-streams. Hij heeft ook even op de voorpagina van Steam gestaan en dan zie je een grote spike in je inkomsten.” Die daarna afzakt. Wanneer Speedrunners écht uitkomt, is niet bekend. “We hopen op december.”
Vorig jaar won DoubleDutch nog een uil voor Speedrunner HD.