De nieuwbakken studio Convoy Games werkt op dit moment aan Convoy, een top down tactical roguelike-like racegame. “De bedrijfsnaam kwam later”, zegt gamedesigner Sander de Visser. In Convoy moet je ervoor zorgen dat een konvooi van vrachtwagens met kostbare goederen op hun bestemming komen. Maar dan zoals Mad Max het zou doen.
Convoy wordt gemaakt door Roy Hornstra, Sipke Atema en Sander de Visser. Hornstra is afgestudeerd, liep stage bij Daedalic in Hamburg en verzorgt de 2D art. Atema is programmeur, studeert op deze game af en liep stage bij Critical Bit, een kleine indie studio uit Leeuwarden die ook met zijn eerste entertainment game bezig is. De Visser, die tijdens zijn stage bij Vanguard Games meewerkte aan Halo: Spartan Assault, is de designer en studeert ook af met deze game.
Het idee voor deze titel is ontstaan zoals de meeste goede ideeën opborrelen: met een halve liter pils in de hand. Hornstra zat met De Visser in de achtertuin, toen De Visser liet vallen dat-ie eigenlijk nog moest afstuderen. “Ik zat te denken om een soort turn-based racegame te maken”, liet hij vallen. “Waarop ik zei: ‘Dat klinkt gestoord, vertel me meer!’”, zegt Hornstra.
Tactische achtervolging
De Visser gaat er wat dieper op in. Geïnspireerd door achtervolgingscenes uit Mad Max en andere films kwam de aspirant gamedesigner met het idee om een tactische autoachtervolging-game te maken. “Ik had een simpel prototype gemaakt voor mijn Nexus 7 en wilde het wel verder bouwen. Ik wilde altijd al een bedrijf opstarten en dit moment – nu ik moet afstuderen – leek mij perfect. Omdat ik het niet alleen kon en wilde doen, heb ik Roy en Sipke gevraagd om ook mee te doen.”
Beiden waren enthousiast over het idee en aarzelden daarom niet om te helpen. Ze hadden immers al eens samengewerkt op de opleiding, dus er lag een basis voor de samenwerking. Dat betekent niet dat alles voor de wind gaat. “We missen de druk van een commercieel succes”, legt Hornstra uit. “We hoeven ons geld er niet mee te verdienen – soms werken we daardoor te relaxed.”Ook het gebrek aan marketingkennis maakt het hen lastig. “Daar hebben we geen ervaring mee”, zegt De Visser.
Hopen op Steam
De verwachtingen liggen daarom niet enorm hoog. Atema: “Ik hoop natuurlijk dat het een hit is en goed gaat verkopen, maar ik verwacht er niet super veel van. Ik leer er een hoop van en dat is voor mij op dit moment eigenlijk al genoeg voldoening.” “Ik hoop eigenlijk vooral dat het goed product wordt en waarvan ik kan zeggen dat ik er trots op ben”, zegt Hornstra. “Als we een paar duizend sales hebben is het wat mij betreft al een succes, dan zijn Sipke en ik afgestudeerd en hebben we een game op onze naam staan”, vindt De Visser.
Convoy staat gepland voor begin 2014. “We hopen op Steam te komen, maar of dat lukt moeten we nog zien”, geeft De Visser nog mee. Dan heeft het team er toch flink wat tijd in gestopt. “Omdat we de luxe van studiefinanciering hebben kunnen we er de tijd voor nemen. Maar omdat studieschulden ook oplopen willen we het wel zo snel mogelijk af hebben. We hopen na release natuurlijk op het beste, maar blijven wel realistisch. Het is onze eerste titel en de kans is eigenlijk vrij klein dat het echt een groot succes zal worden. Zo niet, dan zien wel weer verder.”
En zo werkt het
De Visser legt uit hoe Convoy werkt: “In het begin weet je waar je heen moet, maar weet je niet precies waar je bent. Je zult de weg moeten vinden door het aan mensen te vragen en de kaart te lezen. Echter zijn niet alle mensen even vriendelijk; er zitten ook bandieten tussen die graag de kostbare goederen van je afpakken. Die moet je verslaan met tactische combat waarbij je je units orders geeft via een soort queue-systeem, die ze vervolgens één voor één uitvoeren. Overleef je de heisa, dan krijg je loot en ervaringspunten waarmee je units repareert of upgradet. Ga je dood, dan is het game over en moet je weer van voor af aan beginnen. Als je het uiteindelijk allemaal haalt, krijg je een score afhankelijk van wat je prestaties zijn en mocht je speciale encounters hebben gehaald, unlock je nieuwe units.”