Een geflopte crowdfunding-actie op Indiegogo.com, maar wel een greenlight bij Steam: hoe zou het zijn met World of Diving, het grote open-wereld duikspel van het Rotterdamse Vertigo Games?
Begin juli eindigde de crowdfunding op de Amerikaanse site: van de gevraagde 75 duizend dollar werd slechts voor 16,5 duizend ingetekend. Einde oefening zou je zeggen, tot op 19 september bij Steam het licht op groen ging omdat genoeg mensen enthousiast over het project waren. Komt World of Diving er dan toch? En wat is dan de situatie voor Vertigo Games: wel gamers, geen geld? Of zit het toch anders?
“Het gaat momenteel uitstekend met World of Diving, dank je wel”, zegt Tristan Lambert aan de telefoon. Hij snapt dat het er raar uitziet als je de twee nieuwsfeiten rond zijn spel achter elkaar zet. Maar: onterecht. “Voor een goed begrip van de situatie moet je weten dat we Indiegogo en Steam tegelijk hebben ingestart. Onze vorige entertainmentspellen — Adam’s Venture 1-3 — zijn via een publisher op de markt gekomen (Iceberg Interactive, red), die nam alle publiciteit en dergelijke voor zijn rekening. Met World of Diving gooien we het over een andere boeg en wilden we eens zien wat we met dingen als crowdfunding en self publishing konden bereiken, als onderdelen van een eigen, groot marktonderzoek naar de kansen voor het spel.”
Het experiment met crowdfunding pakte anders uit dan gehoopt, maar leverde waardevolle inzichten op. “We merkten dat de traffic rond World of Diving sterk afhankelijk was van onze PR-inspanningen. Het spel is vaak opgepikt door gaming websites, en als er naar de crowdfunding-actie werd verwezen leverde dat aandacht bij Indiegogo op. Tegelijk was er vrijwel geen respons van de community daar, terwijl we behoorlijk gefeatured zijn in de categorie games. Kennelijk zijn de bezoekers daar veel minder geïnteresseerd in games dan in design, wat daar wel goed loopt.”
Op Steam kwam de community duidelijk wel in actie. “Op Indiegogo had je het gevoel aan een dood paard te trekken, op Steam was je een racepaard aan het mennen. Daar golfden de positieve reacties over elkaar heen, en ze waren niet afhankelijk van onze PR. Hoogtepunt: heuse fan-art van een 14-jarig jongetje, voor een spel dat nog niet bestaat! Dat soort dingen gaf het team een enorme boost: mensen zijn duidelijk enthousiast over ons idee.”
Het bevestigde Vertigo Games in het voornemen ‘nu echt te gaan knallen’ met het spel. Er wordt gesproken met ‘verschillende grote partijen’, ergens in 2014 wordt het spel ‘op een bijzondere manier’ gelanceerd. In de route daar naartoe blijft Vertigo Games werken met de community die binnen en buiten Steam is opgebouwd. De open spelwereld wordt iteratief ontwikkeld; elke maand wordt een nieuwe versie aan een testgroep gepresenteerd, de opmerkingen die daar uit komen zijn van groot belang voor de vorm die het spel uiteindelijk krijgt. “De grote beslissingen zitten in de sfeer: pure duiksimulatie of arcade-duiken? Iemand op Steam schreef terecht: de haai uit jullie trailer is behoorlijk agressief, maar past dat ook bij het spel? Kijk, daar kun je wat mee als ontwikkelaar.”