Drie jaar geleden crashte onze server naar aanleiding van een primeur die we zelf niet eens doorhadden. In een interview met Control vertelde Michiel Verheijdt, bij Ubisoft toen verantwoordelijk voor het Tom Clancy-portfolio, dat er twee nieuwe titels in de maak waren.
Dat alleen al het melden van nieuwe Clancy-games, zónder enige extra informatie, leidde tot zo veel berichten, demonstreert de populariteit van de games, direct of indirect gebaseerd op de boeken van de gewezen verzekeringsagent.
Tom Clancy overleed begin deze week. Verheijdt was een groot fan. “Een unieke schrijver heeft ons verlaten”, zegt hij als we hem vragen om een reactie. Voor de duidelijkheid, hij is inmiddels als Manager Games werkzaam bij Sanoma Uitgevers, en dus officieel op geen enkele manier meer verantwoordelijk voor Tom Clancy-games.
Verheijdt werkte aanvankelijk voor de Nederlandse afdeling van Ubisoft, maar op het hoofdkantoor was zijn liefde voor Clancy’s boeken en games bekend. Via een interne vacature belandde hij in een kantoor in Luxemburg en was als IP Developer een aantal jaar hoofdverantwoordelijk voor het Clancy-merk.
Met deze stap kwam Verheijdt ook heel dicht bij het development van de games te staan. Daarover zei hij in het eerdere interview: “Ik zat voorheen helemaal aan het eind van de rit. Je hebt als marketing- of product manager helemaal niks te vertellen over de inhoud van de game, jouw taak is hem aan de man te brengen.” En ineens was hij constant in overleg met developers en schrijvers. “Het vergt een andere mindset om te dealen met developers. Ze hebben vaak wilde plannen en ideeën en ik kijk of het kan, of het past.”
Verplichtte Ubisoft hem Clancy’s boeken te lezen? “Nee”, zegt Verheijdt nu, “dat was zeker niet verplicht, maar persoonlijk was ik dus groot fan van zijn boeken — die hij wel echt geschreven heeft — en ik kan heerlijk genieten van het detail dat hij toepaste. Geopolitics en prachtige what-if scenario’s vind ik heerlijke content om in weg te lezen. Ik las enkele van zijn boeken al voordat ik bij Ubisoft begon — in 2001 — en tijdens mijn werkzaamheden in Nederland was ik al door alle boeken heen. Bij mijn start als IP Developer heb ik ze nog een keer gelezen.”
Ubisoft kocht in 2008 alle rechten op de naam Tom Clancy en gebruikt dat tot op de dag van vandaag om een succesvol portfolio aan games te ontwikkelen. Splinter Cell, Rainbow Six, Ghost Recon en het nog te verschijnen The Division, ze zijn allemaal gebaseerd op Clancy’s werk.
Verheijdts gedachten bij de dood van de auteur: “Een unieke schrijver heeft ons verlaten. En wat zal Ubisoft doen met de IPs?” We zullen het zien.