Doctor Dormans is een populaire spreker op GDC’s. Elke keer als we hem daar treffen, moeten we ergens achteraan op de grond nog een plaatsje zoeken. Bekendheid verwierf hij met zijn Machinations, een welhaast geniale tool voor game designers. Tegenwoordig richt de onderzoeker/schrijver/docent/game engineer zich op procedural content generation. Een van de resultaten: het spel ‘Dules.
Samen met enkele collega’s en vrienden startte Joris Dormans enige tijd geleden de studio Ludomotion, bekend van Bezircle (nou ja, bekend, dat valt wel mee want Bezircle moet dus nog uitkomen –schiet eens op!). De volgende titel is dus ‘Dules -de apostrof is géén typo- en daarin mag de knutselaar in je helemaal los op een grote hoeveelheid buggies, robuuste tanks, veelzijdige hovercrafts en zware walkers in een Mad Max-achtige wereld. Je bepaalt niet alleen met welke wapens en scanners jij je eigen voertuig uitrust, je kan ook nog eens het gedrag van al die onderdelen aanpassen door er speciale modules (oftewel ‘dules) in te stoppen. Die zorgen ervoor dat je laser bijvoorbeeld extra veel schade doet, of juist wapens van je tegenstander tijdelijk stillegt. In deze “tactische, online, top-down, team-based shooter” gebruik je deze voertuigen in de strijd tegen elkaar en de onvermijdelijke aliens.
Alle levels én missies zijn procedureel gegenereerd. Het geeft het spel een welhaast onmetelijke replay-value — ‘een miljard keer zoveel maps als Command & Conquer’, zoiets. Tijdens de GDC Europe deed Dormans de technieken achter die level- en missie-generator uit de doeken. De sheets daarvan zijn hier terug te lezen. Of het in de praktijk ook een leuke game oplevert, kun je zelf uitproberen tijdens Indigo, dan is ‘Dules voor het eerst publiekelijk speelbaar.