Afgelopen vrijdag maakte Blackberry zijn meest recente kwartaalcijfers bekend. De resultaten zijn met een verlies van een kleine miljard dollar niet rooskleurig. In het persbericht laat Blackberry ook weten met welke maatregelen ze het tij willen keren. De meest verrassende daarvan is dat de fabrikant de consumentenmarkt de rug toekeert en zich focust op de zakelijke markt.
Blackberry is sinds 2003 actief op de smartphone markt — ver voordat iemand ook maar van de iPhone had gehoord. De telefoon was zeer populair bij zakelijk gebruikers door onder andere de push email en de goede beveiliging van de toestellen. Vanaf 2008 richtte Blackberry zich steeds meer op consumenten.
De toestellen waren met name onder jongeren gewild vanwege Blackberry Messenger, een app waarmee Blackberry gebruikers onderling gratis kunnen sms’en. Maar in 2008 opende Apple zijn App Store waarvan het aanbod voor consumenten al snel vele malen interessanter was dan de zakelijke apps die Blackberry aanbood. Een jaar later lanceerde WhatsApp, waardoor iedereen gratis met elkaar kon ‘sms’en’. Twee belangrijke ontwikkelingen voor de terugval van de verkoopcijfers van Blackberry in de consumentenmarkt.
Met onder andere een zeer actieve promotie van hun platform onder gamedevelopers heeft het bedrijf geprobeerd ook Blackberry World te voorzien van consumenten-content, maar het heeft niet mogen baten.
Blackberry gaat zich dus weer volledig richten op bedrijven en prosumers. Die zijn over het algemeen minder geïnteresseerd in games. Wij hebben het bedrijf daarom gevraagd wat deze nieuwe strategie exact betekent voor Blackberry als platform voor gamedevelopers. Zodra we hierop een reactie ontvangen, plaatsen we deze.