Game developers afgestudeerd aan de HKU-opleiding Interactive Performance Design (voorheen DVTG) zijn vooral bekend van kunstzinnige interactieve installaties en voorstellingen. Joep Aben houdt het liever bij pixel art. Nadia was Here is zijn poging om via een retro-achtige RPG de emoties te prikkelen van de speler. Hoofdthema van de game is “het verlangen van mensen om niet vergeten te worden in een wereld waarin niets voor eeuwig is.” En dat allemaal in een palet van 16 kleuren.
Naar eigen zeggen is hij een “eigenzinnige game designer die het leuk vind om vastgeroeste gameplay-ideeën te ontleden” en te kijken wat er gebeurt als je de dingen nét even anders doet dan gebruikelijk. Wat dat precies in houdt? Voor zijn game Nadia was Here heeft Joep de gebruikelijke RPG-elementen als random battles, experience points en grinden het raam uitgegooid en zich met name op het vertellen van een verhaal gericht. En dat zoveel mogelijk via de game mechanics. “Hoe kun je door middel van regelsets de emoties van de speler sturen?” vraagt hij zich dromerig af.
Wie wil weten wat hij daar precies mee bedoelt moet maar snel de website van Joep Aben bekijken. De bedoeling is zeer binnenkort een crowdfunding campagne te starten om de game af te maken. Joep wil de game uitbrengen PC, Linux, Mac, en op iPad en Android tablets. Ook is het spel binnenkort op Steam Greenlight te vinden. Ambities genoeg dus. Na de klik bewegend beeld. Speel de game op 28 september op Indigo.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=CHTOT0NgufE’]