Emiel Kampen is gamedesigner bij zijn bedrijf SketchyMonkey en part time leraar op de HKU. Hij liep al een tijdje met het idee van een tweespeler tabletgames waarin spelers elkaar helpen overleven in een zombie apocalypse. Maar Kampen is niet bepaald een artist, het eerste prototype van zijn zobiegame in GameMaker is spartaans te noemen. Het was wel duidelijk, hij had een artist nodig. En toen zag hij het werk van artist (en HKU-studente) Jolanda van Zandbergen.
Haar afstudeerproject was het visuele ontwerp van… een tweespeler zombiegame. De stijl van Van Zandbergen is cartoony te noemen, maar genoeg geworteld in de werkelijkheid om niet alleen maar komisch te zijn. Die gelaagdheid maakte haar werk zo geschikt voor Kampens zombieproject. “Het was echt bizar dat we onafhankelijk van elkaar met hetzelfde idee bezig waren”, zegt Kampen. Zijn design en haar artwork schoven bijna naadloos over elkaar heen. De game heet nu 15 Second Zombie en gaat voor een initiële release eind dit jaar. Lees meer over de game, zie de trailer en artwork na de klik.
De twee hoofdrolspelers zijn een jongen en meisje, Gustavo en Yasmin, twee verliefde jongeren uit Brazilië. Dat ‘verliefd’ is niet zomaar , want een belangrijke mechanic in de game is dat je elkaar kunt reviven door een kus uit te wisselen. Het land is overspoeld door zombies en als iemand gebeten wordt, verandert hij in 15 seconden. Het speelveld is verdeeld in twee vlakken met spelers die naar elkaar gericht zijn. Schieten gaat in de richting van je medespeler, dus het is van belang om niet per ongeluk je medespeler te raken. Spelers kunnen zombies naar zich toe lokken door lawaai te maken, waardoor de ander even lucht krijgt of makkelijker van een afstandje de zombies kan uitschakelen.
Dat het concept van 15 Second Zombie werkt, ontdekte Kampen toen hij zijn prototype (toen nog Each Other geheten) liet spelen door vrienden. “Toen ik volwassen kerels in het heetst van de strijd hoorde roepen: ‘Gast, zoen me even snel!’ wist ik dat ik goed zat.”Kampen is van plan de game verder te ontwikkelen in GameMaker en gratis uit te geven met drie levels. “Ik heb lang gedacht wat nou de beste manier van releasen is voor deze game. Als je vooraf geld rekent, vraag je om vertrouwen van de consument in een game die ze helemaal nog niet kennen. Beter lijkt het me om drie levels gratis weg te geven en dan te kijken of er vraag is naar meer.” Muziek en audio is van Yme de Jong, die eerder meewerkte aan Reus van Abbey Games.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=AVDVpsVlh2c’]