Megabyte Punch van Reptile Games kreeg eerder deze week het groene licht van Steam en verwierf daarmee een plek in de shop. Dat nieuws kwam als een verrassing voor het team dat inmiddels alweer vol in de productie van de volgende game zit. Mede-oprichter Tim Remmers: “We gaan de volgende game niet op dezelfde manier ontwikkelen.”
Megabyte Punch is in een vroege versie al verkocht om het development te bekostigen. Remmers legt uit waarom: “De verkoop van de beta versies heeft er voor gezorgd dat we zonder financiële problemen de game af hebben kunnen ronden. Nu, met de Steam release in het verschiet is het hopelijk tijd om inkomsten te genereren om het bedrijf te laten groeien en de volgende game Lethal League te financieren.”
Maar die game moet nog even wachten door de onverwachte Greenlight: “Megabyte Punch was aardig onderweg, we waren net de top 50 binnen gekomen en we stonden vrij solide op plek 48 de laatste paar dagen. Opeens besloot Valve om 100 games uit te zoeken die Steam-waardig zijn volgens de community. Het was een hele opluchting om te zien dat onze game ook bij die 100 games zat”, zegt Remmers. “Het was nog wel even spannend aangezien ze niet de hele top 100 het groene licht hebben gegeven maar ook games buiten de top 100. Er zijn dus een aantal games buiten de boot gevallen die wel binnen de top 100 stonden.” Lees verder na de klik.
Megabyte heeft een jaar in de Greenlight gestaan, waarom duurde het zo lang? Remmers: “Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat we nog geen enkele playerbase en community hadden die ons steunden. Daarnaast was het totaal nieuw voor ons om een game te promoten. In de loop van het proces ging dit steeds soepeler en hebben wij genoeg mensen overtuigd dat de game Steam-waardig is.”
Wat is nu de planning? “We zitten alweer vol in de productie van onze volgende game Lethal League, eigenlijk schopt Steam nu onze planning een beetje in de war. We hadden niet verwacht deze maand het groene licht te krijgen aangezien we nog vrij achterin de top 50 stonden. We moeten nu eerst de Steam SDK implementeren, het save systeem aangepassen en natuurlijk komt er een aantal achievements in. Daarnaast voegen we op wat kleine fixes na niets toe aan de game.”
Remmers en zijn collega’s van Reptile Games zijn tevreden over het project: “Alles was nieuw voor ons en dit was een mooie manier om alles goed te leren. Ik denk echter niet dat we de volgende game op dezelfde manier gaan ontwikkelen.”