Soms lijkt de iOS App Store op een potje Russische Roulette — maar af en toe bewijst een studio dat het wel degelijk mogelijk is een aantal successen aan elkaar te rijgen. Zoals het Amsterdamse Gamistry. Na eerder succes met Munch Time en Scrap Tank, scoort de studio nu zijn derde iOS-hit op rij: Gold Diggers is ruim anderhalf miljoen keer gedownload.
Nu is ‘Diggers’ een free-to-play game, dus in hoeverre het aantal downloads zich vertaalt in opbrengst, is nog even afwachten. Maar met een base die naar verwachting de twee miljoen zal overstijgen, heeft Gamistry hoe dan ook zijn derde succes op rij te pakken.
Blije gezichten dus, bij de Amsterdammers die deze week op de Gamescom in Keulen afspraken aflopen. “Er kwamen behoorlijk wat goede games uit die week in de App Store — Plants vs. Zombies 2 bijvoorbeeld, maar weinig free-to-play”, zegt Gamistry-oprichter Alex Kentie.
Helemaal onverwachts was het succes niet. “Apple vroeg om banners voor de game — nu doen ze dat wel vaker en ze zeggen er altijd bij dat ze niet zeker weten of ze het gebruiken. Maar toen ze even later vroegen of we met spoed een oud App Store-logo in een van de trailers wilden vervangen, dacht ik: they are serious about this!”
En dat waren ze, de game kreeg verschillende features, staat al een week hoog in de Free Apps Top 10 en is dus al ruim anderhalf miljoen keer gedownload.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=jqAV0eR6XPA’]
Foto: Gamistry-ers Alex Kentie (links) en Aaron Oostdijk op het Holland Pavilion op de Gamescom in Keulen deze ochtend.